Kylan sprider sig

Om man lyssnar på Sommar i podversionen, kan det hända att man hamnar i fel år. Det gör nu inte så mycket, särskilt inte om det betyder att man får höra Per Naroskins Sommar från 2006, som jag annars hade missat.

Bland annat berättade han om hur det var att tillbringa hela sin barndoms somrar hos mormor och morfar, på deras älskade sommarställe. Det var tryggheten i en annars lite rörig värld för Per, och han berättade om det på ett sätt som efter ett tag fick mig att inse att jag satt och grät. Jag är inte helt övertygad om att de bara var för Pers somrar och Pers morföräldrar utan kanske också över mina egna. Och då är det bristen på fullständig anknytning till någon äldre människa jag gråter över i första hand.

Varför blev det så? Varför har mina närmaste haft så fullt upp med sig själva? Eller är det jag?

Kort sagt är det nog så, att de enda jag haft ett hundraprocentigt tillitsfullt förhållande med, förutom mamma och pappa, är mina kvinnor. Och herregud vad pretentiöst det lät, då! De är uppriktigt sagt inte så många, och inte ens min exfru kan jag numera umgås särskilt förtroendefullt med.

Det är en sorg det med. Fast med henne vet jag åtminstone vad det beror på, nämligen mitt behov av att skydda mig. Mot hennes lust att lägga sig i, och mot det inneboende mörkret i hennes själ.

Men det blir tomt när man amputerar över 20 år.

Andra bloggar om: , ,

3 reaktioner på ”Kylan sprider sig

  1. Känner mig oerhört ensam ibland, då när plötsligt ingen har tid och/eller lust att umgås och jag inte vill umgås med mig själv…men jag väljer hellre den känslan än att leva med en motsatssjäl.

Kommentera

