Läskigt. Härligt. Arbetssamt. Oroande.

Nej, jag är inte förälskad (eller jo, det är jag, men i samma kvinna som i fjol, och året innan dess, och året innan dess). Det är Romanen jag talar om.

Jag kom igång i början av juli och har hunnit med ett 40-tal sidor hittills. Gestaltningen går bra, karaktärerna verkar hyfsat trovärdiga och hitttills inga tecken på skrivkramp. Jag tror till och med att jag vet hur hela härligheten ska sluta.

Däremot har jag ett helvete med tidslinjen. Jag trodde att det skulle vara enkelt att stoppa in återblickar och flashbacks och minnen och berättelser om vad som har hänt, och det är det i och för sig också – för skribenten. Men den stackars läsaren kommer ju att bli vindögd.

Hur hanterar man det?

Andra bloggar om: , ,

9 thoughts on “Läskigt. Härligt. Arbetssamt. Oroande.

  1. *L* … jag gör på olika sätt. Det som fungerar bäst just nu är att rita en tidslinje (helst ska du nu ha en whiteboard dåra …) plus ev en parallell tidslinje (för tillbakablickar och minnen etc) … eller två.

    Så ritar jag ut det som händer med små prickar och noteringar på resp tidslinje och ser till så att de i parallellerna hamnar i relation till varandra någotsånär … då får jag en bra överblick, ser när vissa flashbacks ska/inte ska placeras etc.

  2. Christina: JAG har järnkoll (bland annat med hjälp av tidslinje), men vad jag inte får till är hur jag på något lagom pedagogiskt och inte alltför övertydligt sätt ska kunna hjälpa läsarna att orientera sig i det tidsmässiga flackandet fram och tillbaka.

  3. Det finns inte mycket vettigt om dramaturgi över huvud taget, och det som finns tror jag att jag har läst. Yrkeshemligheter, verkar det som.

    Någon som vet???

  4. Jag letar efter material om MYTCIRKELN, alltså den där dramaturgiska banan som ser ut ungefär: hjälte lämnar hemmet i jakt på skatt, jagat av ondskan, ner i underjorden, utsätts för prövning, hittar skatten, vänder hemåt, utsätts ånyo för prövning, tappar skatten, jagas av ondskan, lyckas ta sig hem – utan skatt men med en vunnen insikt.
    Tror att någon Chambel (?) kan ha skrivit om detta – men är osäker. Någon som känner till??

    Anna.

  5. http://abelli.se/teaterkurs/default.asp?opt=play_handling

    Det handlar visserligen om teater, men är fullt applicerbart även på romanberättande. De tar kanske inte heller direkt upp tillbakablickande och det gör ytterst få manusböcker också kan jag säga. Vad gäller film i alla fall. ”Regeln” i film är i stort sett: Så sällan som möjligt… fundera noga på varför du ska ha tillbakablickar öht.

    Men det bästa är kanske att läsa några böcker som innehåller tillbakablickar och se hur författaren har gjort?

    Ett sätt att göra klart för läsaren vad som gäller är väl annars kapitelindelning? En variant är också att skriva nutid, hoppa till dåtid, tillbaka till nutid osv, till dess att dåtiden möter nutiden. Och vips förstår man alltihopet! 🙂

  6. Ha-ha, Monica: ”så sällan som möjligt” – det var ett hårdkokt råd som är precis i min smak! Tack för det och tack för övriga tips.

  7. vad jag hört så funkar dina tillbakablickar alldeles utmärkt. men jag tänkte på idag att det brukar fungera bra med att ange tidpunkten för återblicken. Iallafall då det kanske är svårt för läsaren att fatta var man befinner sig. Jag tänker antingen som kapitelnamn, eller att helt enkelt ange det i texten som inleder återblicken. Till exempel ” Hon funderade ibland på den där kvällen för fyra år sedan, då när han tog i henne för första gången. Hennes första reaktion var rädsla, men efter en stund…”
    Ser fram mot att läsa slutresultatet. Good luck min vän.

  8. Tack, Johnny. Jag lär ju inte kunna få bort alla tillbackablickar, så det är nog just så de som blir kvar ska hanteras.

Kommentera

