Ord på vägen

För något år sedan roade jag mig med att försöka räkna ut hur många ord jag har skrivit i mitt liv. Jag kom fram till att det bör ha varit minst en miljon, troligen två-tre och kanske fyra-fem. Miljoner. Ord.

Hur många jag har läst vågar jag inte ens gissa.

Bland alla dessa ord finns det några som har stuckit ut mer än andra; Några som till och med har påverkat mina livsval. Och det började redan i mitten på 1960-talet. Hep Stars var det hetaste som fanns på den svenska musikscenen. Benny Andersson hade ännu inte tänkt ”Abba” och Svenne och hans mörka hårman prydde affischer över hela landet. Lite i skymundan fanns bandets basist Janne Frisk och en dag studsade jag över en rubrik i Bildjournalen:

”Frisk sjuk” stod det och jag vill minnas att sjukdomen hotade en aktuell turné. Mig fick det i alla fall att börja fantisera om en karriär som journalist. Kunde man sätta ihop ord på detta magiska vis så ville jag gärna vara med.

Något decennium senare läste jag copywriterboken ”Ord till salu” och studsade än en gång över en rubrik, den här gången från en annons om skridskor: ”Proffsen åker barfota i de här” stod det – och jag började drömma om reklambranschen.

Ytterligare något decennium senare ramlade jag över en annons för Stenströms skjortor, sydda i en bomullskvalitet så fin att de inte behövde strykas. Rubriken löd ”Den moderne mannen stryker själv sina skjortor. Den kloke frågar sig varför.”

Tänk vilken ljuvlig bransch man kan arbeta i.

Andra bloggar om: ,

3 reaktioner på ”Ord på vägen

  1. Rätt valt ord, betyder ofta väldigt mycket. ”Varför äter inte isbjörnar pingviner?” hade jag som rubrik på ett tema-arbete på mellanstadiet. (kunde ju kallat det Arktis och Antarktis) Alla blev nyfikna direkt och även om det inte tog lång tid förrän eleverna svarat på just den frågan, hade alla med sig den positiva lusten att lära under hela arbetet.

Kommentera

