Paris hjärterötter, längre ned än ni kan drömma om

Strax efter att jag läst ”Vindens skugga” hamnade jag i Paris. Där har flickvännen tillbringat en del av sin ungdom, och där bor kvinnan som en gång sammanförde hennes föräldrar. Den gamla damen är gift med en ännu äldre man, som ”har ett antikvariat”, hade flickvännen berättat.

En viktig roll i Vindens skugga har ’De glömde böckernas gravkammare’, ett hemligt och mytiskt, gigantiskt bibliotek inrymt i en fastighet i Barcelonas gamla stad. Jag hade den bilden kvar på näthinnan när flickvännen ledde in mig på bakgården till en större fastighet i Quartier Latin, mitt i Paris mest sagolika hjärta. Bakom dörren öppnade sig ”antikvariatet” som visade sig vara en samling i världsklass av allt som någonsin givits ut i bokform på franska om ekonomisk politik. Och antikvariat, förresten: samlingen var inrymd i en lokal som bäst kan beskrivas som stor som en handbollshall – och nästan lika hög.

Men det var bara början, för antikvariatet hade med tiden ockuperat varenda kvadratmeter källare under hela fastigheten och vi leddes längre och längre in i de så småningom allt mer katakombiska lokalerna. Allra längst in fanns en vinkällare med etiketter som … nej, det är inte ens lönt att försöka berätta. Ni skulle ändå inte tro mig.

Just vinkällartemat hade slagit mig redan halvvägs in i labyrinten; för det här var precis sådana källare som resursstarka företag köper upp i Stockholms innerstad och bygger om till mondäna, klimatkontrollerade vinparadis med inbyggda samlingslokaler och säkerhetssystem.

Men inte här. Här fanns i stället i runda tal en kvarts miljon böcker i minutiös ordning, och oändligt många flyttkartonger i ett inte riktigt lika minutiöst skick. De innehöll kanske lika mycket till av ännu inte katalogiserat material.

Fatta vilken fullständigt osannolik verksamhet det här var. Exakt mitt i Paris, där hyresnivåerna är högre än Eiffeltornet, sålde han extremt nördiga böcker om ekonomisk politik med en vinstmarginal på … förmodligen noll eller ännu sämre.

Givetvis hann tiden ifatt honom. I fjol blev han uppsagd och samlingen skingrades. En bråkdel finns kvar på nätet.

Men jag är rätt säker på att jag inte har drömt alltihopa.

Andra bloggar om: , , , , ,

3 thoughts on “Paris hjärterötter, längre ned än ni kan drömma om

  1. Fint, stämningsfyllt inlägg – tack. Just idag behövde jag få drömma mig bort och låna någon annans tankar för ett ögonblick, roligt att det blev dina!

Kommentera

