En fatwa över knästrumpan

Jag vet inte om ni har noterat det, men det ligger ett hotfullt svart moln över modevärlden, ett moln som hotar att föra modet tillbaka till det tröstlösa helvete som berodde på grungen, ett mode så fult och så långvarigt att det fick en hel generation av skönhet att gå under.

Hotet stavas knästrumpor och ansvaret är Pradas. Knästrumpor: hur länge sedan är det ni hörde någonting så dumt?

Knästrumpor kan möjligen accepteras, eller åtminstone överses med, hos gamla tanter som är för orörliga att ta på sig riktiga nylonstrumpor. Av praktiska skäl möjligen också för folk inom vården. I övrigt är det så avskyvärt att det borde medföra spöstraff.

Men jag gör mig inga illusioner. Knästrumpor är så fult, så dumt och så skönhetsfientligt att vi just därför snart kommer att ha dem här på riktigt; ett modehugskott så avskyvärt att det nästan (nästan, hörde ni det; jag sa nästan!) lägger ett förlåtande skimmer över foppatoffeln.

Kom inte och säg att ni inte har blivit varnade. Modebloggarna är redan igång i ämnet.

Andra bloggar om: , , ,

7 reaktioner på ”En fatwa över knästrumpan

  1. Ja, små barn kan ha dem. Senaste gången jag hade knästrumpor var jag typ fem år. Planerar inte att skaffa några nya, men så är jag ju inte slav under modet heller.

  2. Ni är väl för sköna! Men fixar ni skriftligt från Prada på att knästrumpemodet bara gäller för folk upp till fem år, så kan jag stå ut med det.

  3. Jag kan gå in och garantera att om det kommer från Prada och det sprider sig likt en bendödarmödelsvamp så kommer detta inom kort att sitta på min 15-åring. Som snart fyller 16. Och jag undrar då … är det hon som isf har dålig smak eller är det månne vi (28+ eller nåt) som inte riktigt hänger med?
    Men en sak kan jag iofs garantera. Knästrumpor på smyg. Det vill jag aldrig se 😀

  4. Fast det är en spännande idé, Christina. Världen håller andan … eller om det är för ögonen som de håller?

  5. Inna: det är inte ens perverst, det är inte den sortens strumpor. Tänk hudfärgade tantnylonstrumpor som slutar en bit under knät i stället, så förstår du vilken estetisk vurpa det är som håller på att inträffa.

Kommentera

