Inte bara en sur gammal gubbe

”Not tonight honey, I’ve got a deadline”

Jag kommer att må som en jävla råtta när jag vaknar i ”i morgon” bitti. Klockan är kvart över fem på efternatten och jag har varit vaken i mer än två timmar och jag begriper inte varför. Men hellre än att fördjupa mig i en tillfällig sömnlöshet försöker jag göra någonting vettigt av den, och via Weird Science hittar jag en fullständigt underbar amerikansk författare som heter Harlan Ellison. Förmodligen är det ett gigantiskt tecken på obildning att jag inte vet allt om honom, men man kan alltid börja på Youtube. Där finns en lång rackare till intervju som du inte vill missa om du är det minsta intresserad av skrivande (eller underhållning för den delen, för den här killen är magisk):

Med tanke på mina bristande utförsgåvor i bloggkodning, och på tiden på dygnet, tänker jag inte ens försöka bädda in dem här på sidan. Men länkarna ska du få. Mycket nöje:

Och så ytterligare ett par citat från dessa intervjuer:

”In this life there are three things everybody knows they can do better than anybody else: drive a car, fuck, and write – when in fact, all three of those take good skill.”

”Promise yourself you’re going to do a thousand words every day, don’t go for more, and always quit when you’re hot. Never quit when you’re cold. Never finish the scene!”

Andra bloggar om: , , , ,

7 thoughts on “Inte bara en sur gammal gubbe

  1. Håller med. Harlan Ellison är en riktigt cool kille. Finns en novellsamling, ”Ensamvärk” om jag minns rätt, utgiven på svenska. han har dessutom skrivit en jäkla massa SF av god kvalité.

  2. Du har helt rätt skriver jag utan att ha orkat kolla länkarna…för jag är som du helt slut…klockan är mycket…borde sova..men tänker endast på jobb, jobb….men du brukar faktiskt ha rätt…och jag tycker om att kommentera…och jag tycker om att säga åt människor jag gillar att du har helt rätt…så därför skriver jag det….det är min avkoppling!
    Sussgott!

  3. … och sedan slocknade stjärnorna för vår Stella.

    🙂

    Titta på klippen när du vaknar i morgon, det är stor underhållning med en ljuvligt bitsk och klok människa.

  4. Mitt s-t-o-r-a problem … jag kan inte vara elak, mörk, sadistisk, hemsk, vidrig … i mina berättelser. Efter en kväll med lektören (igår) fick jag smäll på fingrarna för just detta. Ta ut svängarna, gräv fram lite mörker i personen … sa han. Och jag ska titta på de där klippen … för en hette dark dreamers. Jag måste bli mer en dark dreamer. Moahahahaaa … eller … inte.

  5. Christina: du måste sluta tänka att alla dina karaktärer är du själv. Låt dem gå den mörka vägen i några av de val som vi alla ställs inför varje dag. Låt någon ta ”fel” beslut varenda gång – och se vad som händer. Gissningsvis blir det betydligt mer rock’n roll i din berättelse – och varken du eller dina läsare behöver ju tycka om alla dina karaktärer. Det räcker väl om vi gillar dig …?

Kommentera

