Himmel och helvete för köpnödiga

Jag älskar Hansacompagniet; inte minst för att det är så illa planerat – och stort nog att ha bakgator. Ta en förortsgalleria som Nova i Lund, som bara har framsida. Bokstavligen. Hela bygget är bara framsida; de har byggt en cirkelrund byggnad med parkering runt omkring. Enda chansen att veta var du kommer ifrån är att notera numret på ingången. Annars är du rökt. Ingen butik ligger mer undanskymd än någon annan – och jag får bara panik, rusar ut (genom rätt utgång om jag har tur) och tar bilen tillbaka till Malmö och Hansacompagniet igen.

Förmodligen är Hansacompagnietmodellen döden för dem vars butiker hamnar där de köpnödiga flödena inte är optimerade, men jag älskar de där röda lädersofforna i gången på andra våningen, där tonåringarna sitter och softar när de tagit paus i sina köpenskaper, där unga blossande mödrar ammar sina spädbarn och gamla HC-kunder vilar fötter, knän och höfter innan de ånyo sveper pälsen om sig och tassar vidare i sina Birkenstock.

Andra bloggar om: , , , ,

4 reaktioner på ”Himmel och helvete för köpnödiga

  1. Jag avskyr köpcentrum! jag vill gå in i en butik och kunna gå ut genom samma dörr och då befinna mig på gatan för att gå några meter och sedan gå in i nästa dörr och butik.

    Jag var dock på ett köpcentrum i Estland där jag hittade bruna skinnsoffor, blev serverad whiskey och kunde tända en cigg då mina kamrater sprang runt i shoppinghysterin. Det var rätt okey 🙂

  2. Men va fan, Moddan, inte ska det väl behövas sprit och röka för att ett köpcentrum, eller en galleria, ska vara okej? I princip har jag ingenting alls emot att kunna gå varm och torrskodd mellan flera affärer. Det Jag har problem med är när man förvandlar shoppingen till en industrialiserad process med enda syfte att separera kunderna från deras pengar.

  3. lideeer av samma ”sjuka”…kommer jag in från höger i ett köpcenter och har tänkt gå vidare fram åt vänster när jag snokat färdigt i butiken, så som en putbillterrier (säker på sin sak) så går jag tvärsäkert till höger igen…

    …inbyggt lokalsinne…

  4. Ja men jag hävdar precis som du att syftet är att separera oss från våra pengar, när syftet blir övertydligt strejkar jag. Jag får ångest av tanken på att ens närvara och då (en gång) så funkade sprit och cigg för att hålla mig kvar tills mina vänner tömt sig på pengar, kraft och sans.

Kommentera

