Hallå, vem där?

Jag har fått en ny mobil, sa Dandyn, och den slukar all min tid.

Hur så?

Jo, allting går att ställa in, inklusive hur den låter när olika människor ringer. Man kan ladda upp mp3-låtar som ringsignaler i den och själv bestämma exakt vem som triggar vilken låt.

Låter trevligt, sa jag.

Jo, det är de också, men nu har jag fastnat. Min sexiga älskling fick ”Dresses too short” med Syl Johnson, även om de aldrig kan bli för korta för min smak, och Prins Charmig fick en låt med sin älskade 2Pac och Lilla Djungelkatten fick ”The lion sleeps tonight”. Det var rätt många som kändes självklara, även om John Lennons ”Mother” inte är riktigt rättvis mot morsan. Men på Ms. Gone går jag bet.

Som vanligt, så?

Hä-hä. Tack för den. Jag började med Dylans ”It’s all over now” och John Legends ”Used to love U”, men det är uppriktig sagt mer känsla och nostalgi i de låtarna än hon förtjänar. Samtidigt så är hon faktiskt mor till mina barn, och jag vill inte att de ska höra Meredith Brooks ”Bitch” när det är hon som ringer. Eller så förtjänar hon den inte ens.

Så vad ska du göra då?

Det får bli som det redan är. The sound of a bakelittelefon.

Andra bloggar om: , ,

10 thoughts on “Hallå, vem där?

  1. På min snurrade Pussycat Dolls ”Don’t Cha” hela förra året under mitt fruktlösa förhållande. En subliminal längtan bort? I svallet efter helylledrömmen kan jag se hur jag våndades. 6-sitssoffan framför platt-TV’n blev för trång. Krasch, försäljning och separation. Men så har en lucia lyst upp mörkret. Kan man tro på mirakel när man är en cynisk medelålders man? Jag kan bara som vetenskapsman berätta vad jag kände vid första närkontakten. Vi trängde in i varandras själar. ”Don’t cha wish your girlfriend was hot like me”? Hot? Hon är en sprakande brasa efter år av frusenhet. Dags att byta ringsignal!

  2. Ullah: i kontexten med de andra låtvalen är det perfekt. Precis.

    Muldvarp: välkommen, käre vetenskapsMan. Men vad blir det för en ny signal, då. ”Hot in here”, kanske?

  3. Mmmmm…. Bra tips, smyg. Det ska vara nåt med en varaktig värme, inte uppflammande fyrverkerikärlek som resulterar i våta brända pinnar på Nyårsdagen. Kanske ”Natural Woman”. Välj själv om det är Aretha eller Mary J som ska stå för soundet.

  4. Samma signal här. Det är bara lite svårt nu för de flesta verkar ha tröttnat på alla melodier som blandar sig med affärernas olika melodier. Så nu ringer det bakelittelefoner överallt och jag letar efter min döda telefon ständigt!
    Kanske dags att byta!
    God Jul

  5. Julen berikade mig med en ny ringsignal. Mellansysterns mellanson förvånade mig med att ha den gamla Lundelldängan ”Rom i regnet” på sin mobbe. Märkligt hur kärlekssånger överlever generationerna. Den enda sång jag gillar av Lundell. My choice January:

    ”Sällan visad ömhet
    brann som en glöd i mej
    Och ett barn i trasor
    skrek efter bröd i dej”

    Det blir ett nådens år, 2008. Välförtjänt.

Kommentera

