Vilket fotarbete!

Trasselfia utmanade mig på bra musik på bokstaven T. Ha! tänkte jag, hur enkelt som helst, och äntligen får jag en chans att dra en lans för den ljuvliga Irma Thomas, The Soul Queen of New Orleans. Men You Tube lämnade mig i princip naken där. Det finns en fantastisk tagning av Backwater Blues från i fjol på tuben, men det är som sorgsen soulsångerska jag skulle vilja puffa för henne. Där är hon inte bara uppseendeväckande, utan rent av oslagbar. Leta reda på hennes ”I’m your puppet” eller ”Zero will power” om ni vill höra någonting riktigt, riktigt vackert.

Här får det i stället bli en version av ”Get it on” av och med Ike & Tina Turner. Ike ger begreppet ”rhythm guitar” ett ansikte, och Tina ger det ben. Vilka spiror; vilket fotarbete. Och vilken sanslös röst. Och vilken djävulsk kondis hon måste ha haft för att kunna ta hem båda prestationerna i samma tagning.

Rock on

Andra bloggar om: , ,

3 thoughts on “Vilket fotarbete!

  1. Jo, men jag gillar Sony & Cher, men kanske mest Hon! Hennes låtar…mmmm…de vi lyssnar på ikväll där vi sitter på ”slottet” o firar in det nya året….önskar dig ett framgångsrikt och skönt nytt år!

Kommentera

