Ur led är tiden

Det finns massor av saker som man inte förstår. En av de är hur det kommer sig att folk lägger både fem- och sexsiffriga belopp på klockor. Eller sju siffror. För ett armbandsur.

WTF???

Det kanske fanns någonting som liknade en anledning till det på den tiden klockor var mekaniska. En dyrare klocka var ofta en bättre klocka som gick mer rätt. Men nu går ju vilken liten skitklocka som helst rätt med en felmarginal på sekunder eller ännu mindre.

Design?

Tja, min Patek Philippe kostade 350 kronor på marknaden i Istanbul, och jag är fullständigt övertygad om att säljaren skrattade när jag hade gått. Men klockan är fortfarande skitsnygg och går fortfarande hur bra som helst. Liksom min ”Rolex” från Thailand och diverse andra smycken i samma prisklass.

I mina ögon verkar det helt enkelt korkat att slänga ut så mycket pengar på något så basalt som en klocka (alternativt att man har så mycket pengar att det inte spelar någon roll hur mycket man slösar, men den kategorin konsumenter är väl tämligen begränsad?)

Har jag missat nåt?

Andra bloggar om: , , ,

En reaktion på ”Ur led är tiden

  1. ..har inte haft någon klocka på de senaste tretton åren o tror inte att jag missat något? Men tiden finns ju i datorn eller på mobilen…så vem behöver armbandsur?

Kommentera

