Välkommen till godisbutiken

”Men var finns musiken, då?”

”På Internet.”

”Vaddå på Internet, den måste ju ligga någonstans.”

”Ja, på Internet.”

”Vaddå Internet, Internet är bara en massa kabel! Var fan finns musiken?”

”På Internet!”

Så där höll de på en stund, jag och 19-åringen som redan visste vad som fanns runt varje hörn på Napster och som på några sekunder tankade hem precis vad jag frågade efter av både Beatles, Travis och Nelly Furtado och som enkelt hade kunnat lära mig själv att göra det.

Om det inte var för att denna oförmåga att berätta var musiken egentligen fanns innan den kom hem till hans dator; frågan som låg i vägen för min kognitiva process.

Jag var 40+, musiknörd sedan sexårsåldern och hysteriskt intresserad av allas skivhyllor; hamnade jag på en fest visste alla att mig kunde man hitta framför skivhyllan, i skivbacken, under sängen eller var nu hushållets CD-plattor förvarades. Bajsar björnen i skogen? Är jag bland skivorna?

Typ.

Nåja, så småningom satte jag mig väl över det där kognitiva, inför den konkreta utsikten att faktiskt få plundra godisbutiken utan att behöva betala någonting. Eller: utan att betala någonting annat än bredbandsavgiften. Och datorn. Fuck upphovsrätten, åtminstone. (Lustigt nog talar vi om exakt samma år som jag själv skulle debutera i bokform, och även om jag förvisso inte tjänat några större pengar på den kan jag väl erkänna att jag skulle ha blivit extremt pissed-off om det visat sig att de 7.000 som faktiskt köpt boken skulle ha laddat ned skiten i stället.)

Men jag laddade ned och laddade ned och laddade ned, så till den milda grad att familjen höll på att glömma bort att jag fanns. Mitt största problem under den här första förälskelsefasen var att få reda på vad det var jag ville ladda ned. Man har ju ett begränsat antal favoritartister, och känner till ytterligare ett begränsat antal besläktade artister, och när man laddat ned både dem och allting som legat på en topplista de senaste 30 åren började åtminstone jag ladda ned saker på slump; utgick ifrån titeln på någonting som jag gillade och gjorde en sökning på ett av orden där och .… jo, just de: laddade ned allihop.
Eftersom jag inte vill riskera att bli utsatt för musik jag inte gillar när jag slumpar fram den ur datorn tog det därtill en evig tid att lyssna igenom allting och bestämma vad som skull få vara kvar på hårddisken.

Och så där har det hållit på med hjälp av allt utom torrents, som jag inte ansträngt mig tillräckligt mycket för att begripa hur det fungerar, även om nedladdningsivern dämpades när lagen ändrades för något år sedan och det faktiskt blev straffbart att ladda ned upphovsrättsskyddat material.

Sedan dess har jag därför testat tjänster som åtminstone verkar legala, typ Pandora (som var bra men dels kostade pengar och dels drog sig tillbaka till bara USA efter ett tag), last.fm, Deezer, Chilirec, Musicovery och ytterligare en handfull andra mer eller mindre gratis musiktjänster på nätet. Ingen har varit perfekt.

In på banan träder så Spotify, en svensk (!) musiktjänst som för tillfället är gratis, superenkel och sprängfylld med både ny och gammal musik. Visst finns det luckor och visst kan jag känna mig som ett frågetecken inför hur de placerar olika låtar i olika genrer. Men det är första gången som en sådan här tjänst kommer åtminstone i närheten av den användarupplevelse  vi som var med från början fick av Napster.

Den största nackdelen för närvarande är att Spotify kräver en inbjudan för att man ska kunna få vara med. Min egen fick jag (efter alldeles för lång väntan) genom att anmäla mig här.

Välkommen till godisbutiken.

UPPDATERING: note to self. Ska man vara rättvis hör även Jango till de godistjänster som borde ha nämnts ovan

Andra bloggar om: , , , , , , ,

Kommentera

