Sagan om de högt värderade bankdirektörerna, del 468

Dagens Expressen rullar med viss förtjusning landets bankdirektörer i tjära och fjäder. Jag kan inte låta bli att ansluta mig till lynchmobben:

”Min ersättning liksom verkställande ledningens ersättning är i dag lägre än vad den tidigare hade kunnat bli, skriver Annika Falkengren och syftar på att hon inte längre får någon bonus.”

Så här skulle man också kunna uttrycka saken:

”Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker.”

Det tycks även SEB:s ordförande Marcus Wallenberg ha:

”Det vill säga att vi tar bort den rörliga ersättningen men för att något kompensera det höjer vi den fasta delen lite.”

På något sätt glömde han bort att denna löneökningskompensation för en borttagen bonus kommer just när krisen undanröjt alla förutsättningar för bonus över huvud taget.

”Expressen har utan framgång sökt SEB:s kommunikationsdirektör Odd Eiken och chefen för externinformation Katja Margell.”

Man undrar varför Eiken gömmer sig. Han borde ha  rutin på att städa efter direktörer utan verklighetsanknytning. Det var nämligen just denne Eiken som var desinformationsdirektör på försäkringsbolaget Skandia när dess direktörer beslutade sig för att kundernas pengar gjorde mer nytta i direktörerna egna fickor.

Andra bloggar om: , , , , , ,

Kommentera

