Rekommenderad läsning. Igen.

Eric Cantona var den enda fotbollsspelare jag kände till som gick i psykoanalys – till och med Lacaninflerad analys. När han flyttade från sitt franska lag Nimes till Leeds drabbades han av ångest över att behöva lämna sin analytiker. ”Att gå i analys är som att byta olja”, sa han. ”Jag kommer i form, jag spelar bättre. Ja, jag måste börja med det igen.  Jag går inte längre i analys av nyfikenhet utan för att det är nödvändigt. Faktum är att alla människor borde ta mod till sig och pröva det. Det minsta man kan begära är att folk skulle läsa Freud och Groddeck.”

En psykoanalysfrälst mittfältare som en gång under en match riktade en livsfarlig, två-fotad kung fu-spark mot en Crystal Palace-supporter som hånade honom, och som dessutom läste Groddeck – den ”vilda” analytikern som Freud hade beundrat och som var en av de första som studerade psykosomatiska sjukdomar – det gick bara inte att motstå. Jag blev Manchester United-supporter för livet och det skulle min som också bli.

Hanif Kureishi, ”Något att säga dig”

Andra bloggar om: , , , , , , ,

2 reaktioner på ”Rekommenderad läsning. Igen.

Kommentera

