Riskfri taktikröstning

Vad ska du rösta på i EU-valet?

Mitt tips är Pirapartiet. Inte för att det är något klockrent alternativ (återkommer om det), utan för att både sosse- och alliansrörorna behöver en rejäl knäpp på sina allt för högt burna näsor.

Vi kan, kort sagt, riskfritt rösta på Piratpartiet i det här valet, eftersom det i realiteten är så betydelselöst. Skälet att göra det är att integritetsfrågorna (läs: FRA; Ipred osv, osv) är så oerhört viktiga och att de etablerade partierna alldeles uppenbart skiter i dem (om det inte är mycket värre; att de tar order från någon annan).

Effekten kan däremot bli mycket stor. Jag lovar: ingen på de etablerade partiernas kanslier kommer att våga ta risken för en upprepning i det riktiga valet, till riksdagen, om ett år.

Piratpartiets brister, då? Tja, deras villighet att gå till sängs med vem som helst i vilken fråga som helst, bara de får som de vill i integritetsfrågan, känns inte seriös. Och deras inställning till upphovsrättsfrågans grundbultar är bara egoistiskt jagtarvadjagvillhaförattjagkan-mässig.

Men just nu är integritetsfrågorna viktigare.

Andra bloggar om: , , , , ,

UPPDATERAT: rättat stavfel.

5 thoughts on “Riskfri taktikröstning

  1. Marginalpolitik är av begränsat intresse för mig. Jag struntar faktiskt i om a-kassan justeras 0.2 procentenheter åt det ena eller andra hållet.

    Alla etablerade partier har vissa åsikter som är mer baserade på vad som är politiskt korrekt, snarare än vetenskapligt motiverade. Detta gör att jag inte vill rösta på något parti som anser sig vara ”heltäckande”.

    Däremot betyder demokrati mycket för mig. Jag anser att det är viktigt för samhället att lyfta fram de verktyg som underlättar demokrati så mycket som möjligt. För även om jag inte är så värst intresserad av frågorna, är det viktigt att de behandlas. Jag tycker också det är viktigt att frågor som inte anses ”korrekta” (narkotika, prostitution osv) får utrymme att debatteras utan stigma och förutfattade meningar.

    Därför anser inte jag att min röst på PP är oseriös på något vis. Tvärtom. Den är ett ställningstagande för demokrati.

  2. Skymt: jag tror att vi är överens om slutsatsen, om än inte om argumenten för den. Det är väl vackert så?

    Och förhoppningsvis bidrar vi då båda till att sätta blåslampan i en onämnbar kroppsdel på de politiker som anser att det är de som ska styra oss, och inte tvärt om.

  3. Kan visserligen ligga en del i det du säger. Men ska man verkligen säga att valet är betydelselöst!? Det är inte totalt betydelselöst vilka som sitter i EP. Att skicka duktiga människor till EP är en fis i rymden, men det är en av de saker den lilla människan kan göra för att påverka.

    Integritetsfrågan kan väl knappast anses vara den viktigaste frågan i EU!?

    Just nu ser man bleka tafatta uttalanden från nästan alla etablerade politiker…just för att de vill fjäska och inte riskera att PP river loss en ”let´s make a statement-jordskredsseger”. Jag är glad att mina värderingar och åsikter i övrigt stämmer väl in på de som är bevisat duktiga parlamentariker som brinner både för integritetsfrågan OCH allt det andra som jag tycker är viktigt. Kan inte tycka att PPs planerade strategi i EP låter seriös och är glad att jag slipper lägga min röst där.

    Blir spännande att se hur det går för PP och vad de i så fall kan åstadkomma i de andra saker vi måste ta itu med som små medborgare i en sjuk sjuk värld.

  4. Glykofag: om jag bara visste. Men fan vet om inte integritetsfrågan faktiskt ÄR det viktigaste i EU. Just nu, medan de fortfarande finns tid att få stopp på den här baklängesrevolutionen. Och att en framgång för Piratpartiet i det här valet är just den väckarklocka som möjligen, möjligen, kan få de etablerade partierna att inte bara snacka runt strunt i frågan (alternativt rena dumheter).

    Jag håller med dig om att det är viktigt vilka vi skickar till parlamentet. Och just därför kanske man ska skicka en pirat?

  5. Ja, jag bli i alla fall mörkrädd då jag läser PP´s ”manifest”.

    Återstår att se nu då vad de kan göra som inte vilken annan politiker som helst med samma åsikter i integritetsfrågorna hade kunnat göra.

Kommentera

