Medan bladen gulnar

Träden på torget där jag bor bildar som en matta av grönt utanför våra fönster på tredje våningen. När vi flyttade hit i fjol var träden nyligen beskurna och det tog till långt in på eftersommaren innan grönskan tätnat till den täta matta som trädkronorna utgör nu. I år var det regnskogsgrönt nästan från början och nu har fjolårsskotten nått så högt att jag börjar undra om vi inte kommer att förlora utsikten mot järnvägen, husen på andra sidan och horisonten bortom dem nästa år.

Först trodde jag att träden skulle beskäras varje vinter, men när jag kollade med kommunen fick jag veta att det bara görs vart tredje år, så grölnskan kommer att få rejält med tid på sig att växa.

Men det var inte det jag tänkte säga utan att löven nu i dag, redan sista veckan i augusti, börjar gulna. Jag upptäckte några enstaka i går som börjat vissna, men slog bort det intrycket som en tillfällighet, tänkte att det vissnar säkert misslyckade löv hela säsongen. Men så studerade jag trädkronorna från fönstret i morse medan rullgardinen gled uppåt. Stannade till och insåg att jo: för löven på plataner och lindar på mitt torg har hösten börjat. Och för människorna var det nog sista dagarna på stranden som vi upplevde i helgen.

Andra bloggar om: , , , ,

Kommentera

