Det var bättre förr. I går, till exempel

Ta Clemenstorget i Lund, utanför ICA, en sen eftermiddag, vilken som helst. Cykelställen blev fulla i morse, åtminstone de som finns inom den acceptabla radien på 25 centimter från ingången. Sedan fylldes lediga ytor snabbt intill cykelställ, väggar, lyktstolpar och papperskorgar.

Den senaste timmen har cyklisterna därför ställt sina cyklar överallt utom alldeles framför skjutdörrarna till butiken och – tills alldels nyss – omedelbart framför övergånsstället. Den luckan är nu fylld; det är kort sagt kaos och jag vågar inte tänka på hur det vore att vara rullsolsburen, eller blind, här och svär en ramsa. Sedan blir jag förbannad på fyra stundenter som står och snackar på tvären över en av gångarna inne i butiken.

Och sedan börjar jag undra om jag nyss har påbörjat färden utför och ned i ett medelålders/senilt träsk av det var bättre förr-ism.

Fuck! Hur gick det till?

Eller ska cyklister, studenter, panchisar och annat löst folk helt enkelt HA stryk?

DAGENS ARTIST

På, som vanligt, slumpmässig utflykt i Spotifyland, snubblar jag över Daniel Merriweather. Har du någonsin gillat John Legend, eller Lenny Kravitz, bör du ta dig en ordentlig titt på den här grabben. Det svänger någonting ohyggligt.

Via Merriweather och utmärkta tjänsten last.fm hittar jag sedan fyra fina Duffy-kloner. (Gillar du Duffy förstår du precis vad jag menar; gillar du inte Duffy ska du tänka Amy Winhouse i stället och lyssna ändå, för det svänger här med).

DAGENS CITAT

Jag tycker om långa promenader. Särskilt om de tas av personer jag inte tycker om.
Fred Allen

DAGENS RÄTT

Mat som haft ett centralt nervsystem är alltid godare än vegetariska alternativ.
Åsiktsmaskinen i DN v 11 2009

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,

Kommentera

