Horror vacui, eller Hur jag lärde mig att älska datorn

Varför älskar jag internet så mycket, och datorn i allmänhet?

Åtminstone ett av skälen är väldigt, väldigt enkelt: den har botat min skrivkramp. På tiden före datorn (ja, jag är väldigt gammal; fråga min dotter som faktiskt inte trodde på mitt svar på frågan ”Pappa, vad hade du för dator när du var liten”) kunde jag bli sittande gloendes på ett nytt, vitt papper i skrivmaskinen i timmar utan att komma vidare. Det gick så långt att jag, likt Jack Kerouac, fast av helt andra skäl, tänkte leta reda på och införskaffa en rulle med skrivmaskinspapper, för att aldrig behöva kämpa med den fasa som en blank A4:a alltid injagat i mig.

En ny text, en ny fil, är fortfarande ett sådant blankt papper, medan bloggen ju faktiskt är en sådan rulle, där jag aldrig behöver vara rädd för tomrummet, eftersom den ”nya” text jag ger mig i kast med ju bara är en pärla på det ständigt pågående smycke som jag arbetar med.

(Vad det lät pretentiöst då, men förhoppningsvis fattar du vad jag menar.)

DAGENS CITAT

Sometime in 1882, Friedrich Nietzsche bought a typewriter. […] The machine had a subtler effect on his work. […] His already terse prose had become even tighter, more telegraphic. […] Nietzsche replied, “our writing equipment takes part in the forming of our thoughts.” Under the sway of the machine, […] Nietzsche’s prose “changed from arguments to aphorisms, from thoughts to puns, from rhetoric to telegram style.”

Från artikeln ”Is Google making us stupid”

DAGENS OMRÖSTNING

På SvT på går just nu en omröstning om någon slags ”folkets bidrag” till Schlagerfestivalen. Och risken är påtaglig att det blir en riktig kalkon som vinner. Gå till http://svt.se/2.118576/kol_listning_bidrag?lid=puff_1734900&lpos=lasMer och avge er röst, förslagsvis för något av bidrag nummer 8 eller 52, som både tycks vara chanslösa i dag. Resten är huvudsakligen så talanglöst att vi kommer att bli tvungna att emigrera om något av de bidragen vinner.

Andra bloggar om: , , , ,

Kommentera

