Världens bästa spellista (och en liten önskelista till Spotify)

OK, ni kan sluta anstränga er nu. Jag har redan gjort jobbet. Här är världens bästa låtar, snyggt paketerade. Några få saknas, men det är bara för att Beatles och ytterligare några genier inte finns på Spotify. (Hittills har jag som bekant använt Spotify för att leta efter musik som jag inte har hört, men det kändes som om det var dags att sätta ned foten nu.)

  1. Marvin Gaye – Sexual Healing – Original Vocal Version
  2. Diana Krall – A Case Of You – Live
  3. Elvis Costello & The Attractions – Alison
  4. Prince & The Revolution – Purple Rain
  5. George McCrae – Rock Your Baby
  6. David Bowie – Young Americans
  7. Deville, Willy – Hey Joe
  8. The Spencer Davis Group – I’m A Man – Single Version
  9. Norman Greenbaum – Spirit In The Sky
  10. Santana – Europa ”Earth’s Cry Heaven’s Smile”
  11. Bobby Womack – Across 110th Street – Original
  12. Daryl Hall & John Oates – She’s Gone

Inga låtar efter 1866? Njää, de får ju ha en chans att sätta sig först. Diana Kralls tagning av A case of you är väl det modernaste i den här listan, inspelat 2002 …

DAGENS ÖNSKELISTA

Den som brytt sig ett skit om vad jag skriver vet redan att jag älskar Spotify. Men ingenting är så bra att det inte kan bli bättre. Därför ska jag be att få beställa följande:

  • Möjligheten att lägga spellistor i mappar. Jag har redan drygt 50 spellistor, och det börjar bli jobbigt många att administrera. (I Itunes fungerar det dessutom så smart att om man lägger flera spellistor i en mapp kan man sedan enkelt få upp samtliga låtar i denna mapp i ett enda fönster. Praktiskt!)
  • Möjligheten att ange metadata, i mitt fall framför all genrer, så att jag kan sortera härligheten på mitt eget sätt
  • Antal spelningar, senaste spelning etc, ungefär som i Itunes,  för mitt personliga sorterings- och uppspelningsarbete.
  • API, dvs. det där som duktiga programmerare behöver ha tillgång till för att kunna utöka funktionerna i programmet. Själv är jag väldigt angelägen om att kunna styra macen via fjärren.
  • En ny version av Iphone-appen, som inte är lika benägen att fullständigt dränera batteriet. Tillämpningen (inte minst med off-line-läget) är genialisk, men det är lite tråkigt att den ska tömma batteriet på några timmar – liksom att den fortsätter att krama must ur det när Iphonen/Touchen är avstängd …
  • Och så slutligen, för att återknyta till världens bästa låtar: kan någon få tummen ur lämplig hålighet och se till att Reggie Knighton och Mickey Jupp dyker upp på Spotify? (Aldrig hört talas om dem? Nej, det är det som är problemet!)

När vi nu gnällt färdigt på Spotify kanske jag kan få be att få en Spotify-finess i Itunes också: de enkla handgreppen för att ta bort och/eller lägga till låtar i spellistor på Iphone/Touchen.

Andra bloggar om: , , , ,

6 reaktioner på ”Världens bästa spellista (och en liten önskelista till Spotify)

  1. Amen och dito.
    Men vissa invändningar finns och nog är väl de flesta av låtarna skapade efter 1866.
    Antalet spelningar finns det ett enbryo till i Toplist-funktionen.

  2. Ok, Lasse, liite efter 1866. Men bara lite. Och embryo är nog precis rätt ord, för det är väl de 15 mest spelade låtarna som finns där?

    Hur har du det själv med världens bästa låtar, för inte har jag väl SÅ rätt?

Kommentera

