Lästa böcker, del 6.947

In omnibus requiem quaesivi,
et nusquam inveni nisi in angulo cum libro.

Thomas a Kempis, 1380–1471

På grund av det stora intresset, kommer här en rapport om den senaste tidens lästa böcker:

  • Kennett, Frances: Coco Chanel, liv och kärlekar. En rätt blek genomgång av La Chanels uppväxt och utveckling, som var det enda jag fick tag på på biblioteket sedan vi sett filmen om hennes ungdom och var sååå sugna på att få veta mer. Bättre än inget men inget vidare.
  • Peréz-Reverte, Arturo: Vem dödade riddaren? En sorts intellektuell deckare, väl skriven, väl gestaltad, men lite konstig och överintellektualiserande. Väl värd att läsa, men inte mer.
  • Céline, Louis-Ferdinand: Resa till nattens ände. En klassiker sägs det. De kan vara rätt tråkiga om man har otur. Det hade jag. Tjatig. Lång. Jag orkade drygt halvvägs.
  • Kennedy, A. L: Day. Hyllad. Obegriplig.
  • Werup, Jacques: Hemstaden – min malmöhistoria. Omläsning, för att uppdatera upplevelsen av de werupska skrönorna. Obetalbart … och lite daterat.
  • Gavalda, Anna: Lyckan är en sällsam fågel. Ytterligare en fransk delikatess från La Gavalda. Något mer konstruerat den här gången, men rekommenderas lika fullt.
  • Vallgren, Carl-Johan: Kunzelmann & Kunzelmann. En läsfest. Överdådigt berättat om en riktig rufflare i konstens värld. Grattis till dig som inte har läst den än.
  • Hustvedt, Siri: Sorgesång. Ingen aning. Inte en minnesbild, trots att det bara är några månader sedan. Misstänker att jag njöt medan det pågick, dock. Det brukar jag göra.
  • Auster, Paul: Mannen i mörkret. En missräkning, efter flera litterära och känslomässiga fullträffar.
  • Ruiz Zafón, Carlos: Ängelns lek. Ännu en lång stund av lycka om livet och Barcelona. Lite enklare konstruerad än vindens skugga, vilket jag uppskattade.
  • De Botton, Alain: Låt Proust förändra ditt liv. Mitt liv är oförändrat och På spaning-serien står oläst kvar i hyllan. Nästa sommar kanske?
  • Campbell, Joseph: Myternas makt. Wow, satan vad mycket han kan om litteratur och berättande och så fantastiskt medryckande han är!
  • Vonnegut, Kurt: En man utan land. Ytterligare en gamling som vet hur man drar en historia. Tack, Kurt!

Pågår gör för tillfället läsning av den formidable Klas Östergrens Den sista cigaretten, Henrik B Nilssons Den falske vännen och Le Clézios Skattsökaren. Rapport om detta kommer eventuellt senare.

Och själv, då? Vad har du läst på sistone?

Jag har sökt efter lyckan överallt men inte hittat den någonstans utom i en liten vrå med en bok

Andra bloggar om: , , , ,

2 reaktioner på ”Lästa böcker, del 6.947

  1. Så Vallgrens senaste är så bra alltså?! Då får jag väl läsa den efter P. Roths Amerikanska Pastoral, som jag läser nu – fantastisk hittills.

    Tre fempoängare jag läst på sistone är:

    Nicole Krauss: Kärlekens historia. Läs den, läs den, läs den! Om du inte gjort det redan, förstås.

    Cormack McCarthy: Vägen. Fin far och son-skildring i ett postapokalyptiskt USA. Hemingwayprosan funkar utmärkt i den karga miljön, eller ”mardrömmen”. Stark.

    Murakami: Sputnikälskling. Blev berörd av den här berättelsen. Lite utanförskap. Lite magisk realism. Mycket vacker. Dessutom föredömligt kort för att vara Murakami.

  2. Anders: tack för fina tips. Murakami har jag läst och kan bara hålla med om. Magisk. Vacker. Liksom hans förra. Kanske ännu mer hans förra. Krauss har jag faktiskt försökt läsa, men inte lyckats komma in i. Men efter det här får jag väl ge den en ny chans. Och Roth har jag inte alls läst, men ska göra! McCarthy, däremot, var dock alldeles för dyster för mig.

Kommentera

