Idén med reklamen

Somligt är så bra formulerat att det bara är att klippa och klistra. Som det här:

Huvudläraren vid en av Sveriges mest kända reklamskolor, Berghs School of communications, har varje år den svåra uppgiften att förklara vad en idé egentligen är. Han säger så här:

Eleverna fick läsa boken Tärningsspelaren av Luke Rinehart och därefter fick de förklara vad som var idén i boken. ”Att en man lät hela sitt liv bestämmas av vad tärningen visade”, svarade eleverna. Läraren frågade sedan om alla skulle kunna skriva en bok utifrån den idén, vilket de kunde. Och ingen bok skulle vara lik den andra, men man skulle kunna se vad som förenade dem – idén.

En idé är kärnan i reklamen. Det är det som baklänges blir kvar om du tar bort allt det grafiska och alla ord.

Bloggaren Karin af Malmoe

Andra bloggar om: , ,

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s