Reklamare som kissar i byxorna

Not another planning blog skrev ett inlägg om ljug i reklamen som inte ger mig någon ro. Hennes exempel var Malmöfirman Studio Totals insatser för Malmöoperan (fejkbloggen Black Ascot) och Arvikafestivalen (med fejkade platsannonser och (fejkade?) orgasmer bland annat).

Eftersom jag tycker instinktivt illa om hela konceptet med fejk och lurendrejeri gav jag mig in i debatten, som i det här fallet alltså utspelade sig i bloggens kommentarsfält. Men det räcker inte, så här får ni också:

Reklamens uppgift är inte att väcka uppmärksamhet. Det kan vilken idiot som helst göra. Reklamens uppgift är att väcka sympati. Då kan man bygga en relation”, sa Leon Nordin.

Man kan väl tillägga att som relationsbyggare är det ganska dumt att luras. Konstigare än så är det väl inte?

Som reklamare har vi ju redan från början en begränsad mängd trovärdighet. Hur lyckade (ur uppmärksamhetssynpunkt) några ljugkampanjer än är, leder de ändå osvikligen till att den mängden reduceras. Och där står vi nästa gång med ännu mer uppförsbacke, ännu mer misstro och ännu mera tvivel hos mottagaren än vi hade förra gången.

Låt mig säga så här: alla som tror på rubrikerna på framsidan av våra vanligaste skvallertidningar räcker upp en hand.

Ingen? Varför inte?

För att vi misstänker att det är ljug (eller lur, på insidan brukar de ju själva desarmera sina vanligaste överdrifter)?

Skvallertidningarna har sålt sin trovärdighet för lösnummer. Kvällstidningarna anstränger sig för att göra samma affär. Då kanske inte vi reklamare ska anstränga oss för att öka misstänksamheten hos våra mottagare?

Mig påminner det mest om mannen som kissade i byxorna för att det kändes så varmt och skönt.

Andra bloggar om: , , , , ,

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s