Meteorologisk misär. Och lycka.

Jag är sommaren,
vinden mot din kind,
eftermiddagssolens motljus i dina ögonfransar,
havets krusningar som bryts mot skrovets randiga yta
och ljudet av det under däck.

Jag är regnet,
en stilla dag i juli,
som vägrar ge sig fast det fallit tre dygn i sträck
och gatubrunnarna svämmar över sedan i går.

Jag är åskan när propparna går
och blixtarna kommer fler och närmare
huset du sitter i,
och åskledaren inte levererats.

Jag är kylan som tränger sig in och tränger sig på
fast kalendern säger att badsäsongen fortfarande har flera veckor kvar.

Jag är hetsen efter vackert väder
när du bestämt dig för att stanna i Sverige den här semestern.
Och meteorologerna lovar fortsatt lågtryckstrafik från Atlanten.

Jag är lyckan i dina ögon
när du vaknar till solsken och värme
och tropiska nätter på balkongen.

Jag är sommaren.
Din sommar.

Kommentera

