Elvis is king

Fattar ni hur bra Elvis Costello var på sina första plattor?

Alla som träffat mig vet att jag håller ”Alison” som en av de tre bästa låtarna någonsin – och att jag är osäker på vilka de två andra är. De här första åren sjöng han dessutom som en gud, miltals ifrån  den pretentiöse sökare som senare tog över hans kropp.

Spellistan Essential Elvis Costello omfattar för närvarande 49 spår, nästan alla från de fem första åren av hans karriär. Jag har gått igenom hela hans produktion igen och rensat bort allt som inte är häpnadsväckande bra på ett eller annat sätt. Bara guldet är kvar, och detta är obligatorisk lyssning för alla som bryr sig det minsta om omistlig popmusik. Och jag kan fortfarande fascineras av hur oupphörligt förbannad han låter, i synnerhet på de två första plattorna.

Avslutningslåten är någonting helt annat: frugan Diana Krall och hennes vibrerande tolkning av Joni Mitchells ”A case of you” – som förmodligen är en av kandidaterna till de där kvarvarande två platserna i topp.

Andra bloggar om:

2 thoughts on “Elvis is king

Kommentera

