Jazz ÄR farligt, sanna mina ord!

Häromveckan kom jag ut ur (jazz)garderoben, och nu är det väl bara att konstatera att jag är fast i träsket. Den som vill beskåda min förnedring kan göra det här, på min Spotifylista med smeksam saxofonjazz; 62 låtar i skrivande stund som rullar i mina öron, om och om och om igen. Patetiskt.

Den allra läckraste låten är förmodligen den här: ”Misty”, där Stan Getz saxofon möter Bob Brookmeyers trombon, och jag vet inte vilken liknelse som gör herrarna störst rättvisa: två skepp som möts i natten, eller två (synnerligen musikaliska, men i alla fall) valrossar i envig.

Jag vet. Förlåt Beatles. Förlåt Al Green. Förlåt Elvis Costello, Solomon Burke, J.J. Cale, Bowie, John Hiatt och Willy DeVille och alla andra av min hjältar från popens och soulens oändliga domäner. Härifrån kan det bara gå utför.

Till mitt försvar vill jag bara anföra att jag fortfarande tycker att frijazz, bebop och fusion är i klass med tandvärk. För att inte tala om jazzrock. Samtliga passar in på det här fantastiska citatet av kompositören Peter Bengtson:

Jazz och onani har väldigt, väldigt mycket gemensamt. Till exempel att det nästan undantagslöst är roligast för den som utövar det.

Frågor på det?

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

6 thoughts on “Jazz ÄR farligt, sanna mina ord!

  1. Vet inte hur det är med dej eller Peter Bengtson, men jag brukar inte onanera inför publik eller sätta mej i publiken vid slika tillfällen.
    Däremot lyssnar jag gärna på olika sorters jazz och andra musikstilar.
    Eftersom jag av naturen är lat, spelar jag inte själv, utan låter andra ta sej ann det mödosamma arbetet att öva sej till fantastiska nivåer. Har antagligen inte den rätta begåvningen heller.
    Ibland när jag lyssnar på jazz, så hamnar jag hos musiker som använder väldigt mycket improvisation. Då gäller det att skärpa till sina sinnen och hänga med. Det kanske inte alltid fungerar, men upplevelsen när det gör det är enorm.

  2. Lasse: jag kanske lär mig uppskatta även den mer vildsinta jazzen så småningom, men det känns som om det är lååångt dit!

Kommentera

