Gudomligt i mina hörlurar

Jag vet inte hur mycket tid jag lägger på musik, men jag sniffar runt Spotify och Youtube och bloggosfären varenda dag i jakt på ännu mer musik som låter som det som jag redan gillar, eller som kan utmana mig till att pröva någonting nytt.

Stan Getz och hans saxofonkompisar är ett bra exempel på det sistnämnda, även om jag förbannar varje låt som börjar så där smeksamt för att sedan omsorgsfullt fördärvas med allt det där dåliga, hysteriska som jag alltid har förknippat med jazz.

Rumer, däremot, är ett exempel på det förstnämnda: sådant som låter som sånt som jag redan från början vet kan få mig i spinn. En gammal skribentkompis tipsade om henne, och fast det bara finns en halvdussin låtar med Rumer på Spotify rullar de nu dag efter dag efter dag i mina hörlurar. Tänk er Karen Carpenters klockrena stämma och kombinera den med värmen hos Norah Jones.

Nummer 1, 5 och 17 på den här nya veckolistan är Rumer i sin allra bästa form. Enjoy!

Föredrar du Youtube så börja här:

Glöm sedan inte att det är fredag:

Enivrez-vous sans cesse! De vin, de poésie ou de vertu à votre guise.

(Berusa er oavbrutet! Med vin, poesi eller dygd, alltefter behag.)

Charles Baudelaire, ur Spleen de Paris 1869

Andra bloggar om: , , , , ,

Kommentera

