Ge mig kraft!

En ganska naturlig reaktion på de ohyggligheter som utspelar sig i och omkring reaktorerna 1, 2, 3, 4, 5 och 6 i Fukushima i Japan, är onekligen att fråga sig hur klyftigt det här med kärnkraft egentligen är.

Det har jag också gjort, måste jag erkänna. Jag har till och med, lite skadeglatt, frågat mig vart de kärnkraftskramare tagit vägen som gjort sig så breda inte minst i den svenska debatten de senaste åren. Och så har jag skrockat lite försmädligt.

Ända tills den ännu försmädligare, knivskarpt begåvade skribenten Seth Godin skrev ett litet inlägg om vad som egentligen är farligt. Komplett med den här illustrationen, som visar hur många människor som omkommit per terawattimme producerad med kärnkraft, olja respektive kol (det är den lilla flugskiten längst till vänster som visar andelen omkomna pga. kärnkraft).

Det påminner mig för övrigt om en sak som den utmärkte Andreas Ekström skrev i Sydsvenskan för en kort tid sedan, ungefär så här, som jag minns det:

En intellektuell är en person som både kan läsa och ändra åsikt.

Det ska bli spännande att se om någon av mina läsare är intellektuell. Det var definitivt inte alla som kommenterade den artikel som illustrationen bygger på.
Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

3 reaktioner på ”Ge mig kraft!

  1. Lite beroende på hur man räknar. Hur farligt är det med förnyelsebar energi om 100 år? Hur många dödar oljan om 100, 10000 år? Hur många dödar en riktig härdsmälta om 100, 10000, 100000 år?

  2. Skrymta: naturligtvis! Det är där de här texterna (och en del av dess kommentarer) är så bra – inte minst genom sitt påpekande om att att vi borde vara minst lika skrämda över den hela tiden pågående katastrof som är vårt beroende av fossila bränslen. Eller som den just nu senaste kommentaren till ursprungsartikeln säger:

    ”People prefer a kick in the ass every day rather than a punch in the face every other year. That’s why every explosion in a ”normal” plant or a bunch of miners dying at the other corner of the world do not interest anyone. Truth is in order to turn coal or gas into energy a lot of people die during the process. But sure, no meltdown to be expected. Now that’s convenient!”

  3. När det gäller kol och olja så går det att sätta ett visst hopp till barnen, att skräcken ska bli större för varje generation tills vi är tillräckligt rädda för att rädda vad som räddas kan. När det gäller kärnkraften så behövs det bara en rejäl smäll så är det kört.

    Människan, homo sapiens, har funnits i cirka 100 000 år. Det är lika lång tid som det tar innan radioaktivt avfall, sådant vi ännu inte hittat på något bra sätt att ta vara på, tar på sig innan det blir ofarligt för människor.

    Den där lilla, närmast ofarliga, svarta rutan till vänster kan väldigt fort bli väldigt stor om du räknar på hur många potentiella människor den skulle kunna döda på 100 000 år.

Kommentera

