Tungt vägande skäl

Muskelbyggaren.

Det fanns en lååång tid då författaren av dessa rader vägde in på 59 kilo. Fördela dem på typ 186 centimeter så inser vem som helst att det inte blir så trångt. Sedan inträffade värnplikten, och lade till fem–sex kilo muskler på den slankla kroppen. Jag hatade varje fysträning, men var rätt nöjd med effekten.

Inte tillräckligt nöjd dock för att fortsätta träna efter muck, så musklerna rann av igen och ordningen återställdes ganska snart kring de där 59–60 kilona. Sedan hände ingenting och ingenting och ingenting och sedan slutade jag röka. Men då! Då sa det pang och bom och dunder och så gick jag upp 13 kilo på några månader. Tack och lov planade kurvan ut strax innan jag skulle få panik på riktigt, och sedan har det hållit sig så där snyggt och prydligt strax under 75 kilo.

Fram till för ett halvår sedan. Min älskade lyckades nämligen lura iväg mig till gymet, och en kompis till tennisbanan, och kollegerna till boxningsringen, så nu sliter jag som ett djur med fysiken, minst tre gånger i veckan.

Och resultatet? Muskler som sväller? Love handles som smälter undan? Six-pack?

Inte det. Syns inte ett skit. Men jag har gått upp tre kilo …

 

DAGENS LÅT

Gare ”Mudbone” Copper klev för ett ögonblick ut ur skuggorna i Parliament/Funcadelic-cirkusen och visade sig i soundtracket till ”Alfie” vara en soul/r&b/disco-sångare av allra yppersta märke (tänk Cee Loo Green så är ni ganska nära). Totalt och fullständigt bortom det han brukar göra, men alldeles klockrent.

 

DAGENS CITAT

Att vara kvinna är att ständigt gå omkring i för trånga skor. Att vara feminist är att förstå att det inte är fötterna som är för stora utan skorna som är för små.

Birgitta Ohlsson

 
Andra bloggar om: , , ,

3 reaktioner på ”Tungt vägande skäl

Kommentera

