Och var är jazzpolisen, när man behöver den?

Som tidigare rapporterat (här, här, här och här), har Smyg infekterats av jazzbacillen. Det är ett obekvämt faktum, men till mitt försvar vill jag anföra att det icke handlar om friformsjazz, bebop eller fusion. Tvärtom: det där är genrer som låter som tandvärk.

Jazzens verkliga ansikte?

I stället är det den där coola saxofonjazzen jag är ute efter: tänk Ben Webster plays ballads, The mellow sound of Coleman Hawkins, The mellow sound of Stan Getz eller Dexter Gordons music for lovers: ja, ni fattar.

Det märkliga är att det många gånger är precis samma artister som utmärker sig inom odontologin som levererar den coola saxofonjazz som jag har lärt mig älska; förutom de ovan nämnda också John Coltrane och Gerry Mulligan.

Någon enstaka trombonist (Bob Brookmeyer) och pianist (Esbjörn Svensson) hör också hit

Däremot aldrig (såvitt jag vet) Charlie Parker eller Miles Davis; den enda uthärdlige trumpetare jag hört är Chet Baker men han är å andra sidan så genialisk att jag blir alldeles darrig.

TILL SAKEN: JAG BEHÖVER HJÄLP!

Nu ser jag att intresseklubben höjer sina anteckningsblock och ska därför försöka komma till saken. Saken är nämligen den att jag tröttnat att vada igenom skit, eller i alla fall det ändlösa hav av jazzmusik som jag inte begriper.

Därför vänder jag mig nu till jazzpolisen. Jag vet ju att det finns encyklopediskt kunniga jazzfantaster därute, och nu vill jag har er hjälp: ge mig namn, ge mig låtar, ge mig listor där grovjobbet redan är gjort!

Hittills har jag nämligen fått ihop en Spotifylista som omfattar 100 fantastiska jazzballader. Arbetet har tagit snart ett år, och nu börjar det ta emot.

För dem av er som eventuellt inte har Spotify är hela min nuvarande jazzlista här:

Benny Golson – Stella By Starlight
Benny Golson – April In Paris
Benny Golson – I Remember Clifford
Zoot Sims – In A Sentimental Mood
Dexter Gordon Quartet – As Time Goes By
Dexter Gordon – Darn That Dream
Coleman Hawkins Quartet – Don’t Love Me
Coleman Hawkins – Climb Every Mountain
Coleman Hawkins – A Fellow Needs A Girl
Coleman Hawkins – Trouble Is A Man – Instrumental
Coleman Hawkins – More Than You Know
Scott Hamilton – Ill Wind (You’re Blowin’ Me No Good)
Dexter Gordon – Tenderly
Ben Webster – Cry Me A River
Coleman Hawkins – Indian Summer
Chet Baker – I Fall In Love Too Easily
Sonny Rollins – ‘Round Midnight
Stan Getz – O Grande Amor
Stan Getz – My Old Flame
Stan Getz – Mar-cia
John Coltrane – My One And Only Love
Coleman Hawkins – Tangerine
Coleman Hawkins – It Never Entered My Mind
Coleman Hawkins – Just A Gigolo
Coleman Hawkins – Make Someone Happy
Stan Getz – Autumn Leaves (Alternate Take)
Chet Baker – Embraceable You
James Martin – The Nearness Of You – Take 1
Stan Getz – A Ballad
Warren Vaché – A Time For Love
Gary Foster – Lady In The Lake
Ralph Moore – Polka Dots And Moonbeams
Scott Hamilton – My Foolish Heart
Curtis Fuller Quintet – Is It All A Game?
Denis Solee – Georgia On My Mind (Sax And Romance Album Version)
Bob Brookmeyer – Misty
Stan Getz – A Time For Love
Stan Getz – It Never Entered My Mind
Sonny Rollins – In A Sentimental Mood
Stan Getz – Alfie
Stan Getz – The Look Of Love
Stan Getz – I’m Glad There Is You
Stan Getz – If Ever I Would Leave You
Stan Getz – I Remember When
Stan Getz – Here’s That Rainy Day
Stan Getz – Thanks For The Memory
Stan Getz – Serenade In Blue
Stan Getz – Early Autumn
Stan Getz – My Ideal
Stan Getz – Little Girl Blue
John Coltrane – I Wish I Knew
John Coltrane – It’s Easy To Remember
John Coltrane – Nancy (With The Laughing Face)
John Coltrane – Say It (Over And Over Again)
Stan Getz – But Beautiful
Stan Getz – A Nightingale Sang In Berkeley Square
Dexter Gordon – Don’t Explain
Chet Baker – These Foolish Things Remind Me Of You – Instrumental
Chet Baker – My Funny Valentine
Esbjörn Svensson Trio – From Gagarin’s Point Of View
Jean Sablon – Cette Chanson Est Pour Vous
Stan Getz – How Long Has This Been Going On?
The Gene Harris/Scott Hamilton Quintet – At Last
Lester Young – There Will Never Be Another You
Lester Young – She’s Funny That Way
Lester Young – I Can’t Get Started
Lester Young – These Foolish Things
Coleman Hawkins – You’ve Changed
Coleman Hawkins – Smoke Gets In Your Eyes
Coleman Hawkins – Prisoner Of Love
Coleman Hawkins – Shine On Harvest Moon
Gerry Mulligan – Splendor In The Grass
Gerry Mulligan – The Nearness Of You
Ben Webster – Tell Me When
Ben Webster – Stardust
Teddy Wilson – My Funny Valentine
Ben Webster – In The Wee Small Hours Of The Morning
Charlie Byrd – Samba Triste
Ben Webster – Over The Rainbow
Scott Hamilton – Skylark
Scott Hamilton – These Foolish Things (Remind Me Of You)
Scott Hamilton – In A Sentimental Mood
Ben Webster – Danny Boy
Ben Webster – When I Fall In Love
Chet Baker – The Thrill Is Gone
Stan Getz – I’m Old Fashioned
Paul Desmond – Wave
Harry Arnold And Radiobandet – The Midnight Sun Never Sets
Harry Arnold And Radiobandet – Our Lives Is Here to Stay
Fredrik Carlquist – Why Was I Born
Allen Toussaint – Day Dream
Chet Baker;Bobby Jaspar;Rene Thomas;Amadeo Thommasi;Benoit Quersin;Daniel Humair – Over The Rainbow
Brendan Mills Quartet – My Foolish Heart (Deep Mood)
Hank Mobley – The Good Life
Hank Mobley – I Should Care
Hank Mobley – Deep In A Dream
Jimmy Smith – Time After Time
Stanley Turrentine – My Ship
Dexter Gordon – Who Can I Turn To (When Nobody Needs Me)
Chet Baker – Makin’ Whoopee

Andra bloggar om: , , , , , ,

Kommentera

