Från content providers till context providers

De bästa bloggarna är ofta den sorts människor som förr fick betalt för att skriva eller  redigera texter, eller som åtminstone var på väg att ta sig in på den typen av jobb. Content providers, kallas de ofta.

Fast med de sociala mediernas totala genombrott är vi på väg in i en situation där de inte alls kan styra flödena så som journalister och redaktörer gjorde förr. Deras roll är i stället på väg att förvandlas till context providers, och deras unika insats blir att stå mitt i floden, sålla och tipsa och sätta in i sammanhang; ställa frågor och förklara.

Problemet är möjligen att de längs vägen håller på att tappa det mesta av möjligheterna att leva på sitt arbete. Det finns de som säger att detta inte är en förlust. Fast dessa har ofta en annan typ av inkomst – inte sällan från just de kanaler som lever på att användarna, dvs. mer eller mindre frivilliga content providers och context providers, fyller dem.

Andra bloggar om: , , , , , ,

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s