I begynnelsen var osten

I begynnelsen var den gröna osten. Jag älskade den; jag åt den; till allt och med allt, liksom jag i elvaårsåldern med förkärlek kunde äta honungsmacka tillsammans med räkor.

Men den gröna osten var och förblev densamma genom åren, eftersom jag tidigt blev konservativ och obenägen att utsätta mina smaklökar för risker. Förutom några tidiga försök med smältost med grönostinslag var det inte förrän en flickvän vid (min) mycket mogna ålder introducerade mig för Cambozola som grönostens horisont vidgades. Cambozolan är en skön förening av Camembert och Gorgonzola, åtminstone i teorin, och som den vidgade den.

Nu, efter ännu en flickvän, vet jag att Cambozolan bara är en enkel imitationsost. Den som förstår sig på mögelost och en gång har fått pröva blå- och vitmögelosten Domaine de Bresse vill inte tillbaka till Tyskland.

Kanske var det därför jag gifte mig med henne?

Kommentera

