Matbloggar i Smyg

Det där med att bry sig om vilken säsong det är när man gör menyn, har aldrig intresserat mig. Men lägg upp ett berg av jordärtskockor i min väg genom Ica så köper jag hela lagret.

  1. Skala, rensa och tärna 8 hg jordärtskockor. Lägg dem i vatten med lite citron, så mörknar de inte
  2. Finhacka och fräs en gul lök i en klick smör.
  3. Häll på 2 dl torrt vitt vin och 5 dl kycklingbuljong.
  4. Lägg i och koka skockorna tills de mjuknar. Det tar 15-20 minuter
  5. Häll på 2 dl vispgrädde
  6. Salta (smaka av, men det brukar bli runt  1 tesked) och peppra.
  7. Passera alltihop i en matberedare eller med hjälp av en stavmixer, så slätt det bara går att få det.
  8. Och, som jag brukar säga i samband med mina Spotifylistor: Enjoy!

PS: apropå Spotifylistor finns det en hel drös nya sådana här på bloggen nu. Klicka på  fliken ”Spellistor” här ovanför.

PS: är det någon som har tips på hur man pimpar sin jordärtskockssoppa till att bli ännu bättre än så här? Hör av er!!!

Andra bloggar om: , , , , ,

Kommentera

