Det hade du ingen aaaning om

Det finns många saker om musiken som ni antagligen inte har en aning om.

En av dem är vem som körar på Leonard Cohens kanske finaste skiva genom tiderna: New skin for the old ceremony, från 1974. Janis Ian heter hon, insåg jag nyss när jag läste texten om den på Spotify. Klick-klick-klick, och så hade jag ”At seventeen och ”Jesse” i öronen för första gången på typ 30 år sedan. Oh, mäktiga tidsmaskin.

Har du inte hört dem förut så unna dig det nu.

Janis Ian, a long time ago.

Vem kompade Neil?

Nästa hemlighet är vem som kompade Neil Sedaka när han i början av 1970-talet gjorde comeback på listorna efter tio års frånvaro. Plattorna hette Solitaire som finns på Spotify och The Tra-La Days Are Over som inte gör det.

Nå, vem var det som kompade?

Det trodde ni inte. Inte jag heller …

10cc!

Sedakas succé blev den spark i baken som Godley, Creme, Goudman och Stewart behövde för att komma loss med sitt eget projekt, fixa namnet och låtlistan och komma ut ur studion och in på listorna. Resten är historia, och har ni inte hört de bästa 10cc-låtarna redan så finns de snyggt och praktiskt samlade i en Spotifylista här.

Enjoy

(Vad vi som alltid älskat 10cc inte vill veta – och framför allt inte höra – är hur det lät när Eric Stewart 1965 tog rollen som sångare i The Mindbenders, sedan Wayne Fontana lämnat den gruppen. Så här lät det; känsliga lyssnare varnas.)

Då är det roligare med det här lilla textklippet från engelska Wikipedia, som berättar vad Godley & Creme tog sig för vid sidan av spelandet, sedan de så småningom lämnat 10cc:

[…] they returned to their visual arts roots and became better-known as directors of music videos in the 1980s, creating acclaimed videos for chart-topping acts including George Harrison (”When We Was Fab”), The Police (”Every Breath You Take”), Duran Duran (”Girls On Film”), Frankie Goes to Hollywood (”Two Tribes”), Peter Gabriel’s duet with Kate Bush ”Don’t Give Up”, and Herbie Hancock (”Rockit”). They also directed a video for Stewart and Gouldman’s ”Feel the Love”. The video for their 1985 single ”Cry” is especially notable as one of the first mainstream uses of image morphing technology.

You ain’t seen nothin’ yet

Tredje godbiten i dag är historien om ”You ain’t seen nothin yet”, som jag hittade i mitt arkiv för omistliga texter av Jan Gradvall (publicerad på feber.se för lääänge sedan):

Jag var elva år när jag på allvar blev förälskad i popmusik. Jag hade köpt skivor innan dess, men det var då, 1974, som jag blev en ”High Fidelity”-person och började lägga hela min veckopeng på skivinköp.

Mina första verkliga favoritband i livet var Slade, ABBA och Mott The Hoople. Och den bästa låt jag någonsin hade hört – en låt som jag varje dag efter skolan spelade om och om igen – var ”You Ain’t Seen Nothing Yet” med Bachman Turner Overdrive.

Jag hade inte ägnat en tanke åt denna tämligen halvtaskiga kanadensiska grupp på många år. Men när jag nyligen läste George P. Pelecanos deckare ”King Suckerman”, som utspelas på sjuttiotalet, är det några sorgliga tonårslosers i boken som åker runt i bil och tycker att BTO är det hottaste som finns.

Jag plockade fram mitt sönderspelade av exemplar ”Not Fragile” och upptäckte att ”You Ain’t Seen Nothing Yet”, med sin stam-stam-stammande refräng, faktiskt låter precis lika bra fortfarande. BTO suger purjolök men just den här låten är ren popperfektion.

Fast gruppmedlemmarna begrep det förstås inte själva. I bibeln ”The Billboard Book Of Number One Hits” berättar låtskrivaren Randy Bachman att ”You Ain’t Seen Nothing Yet” var ett skämt som aldrig skulle ha getts ut. Den uppenbarligen varken särskilt smarte eller snälle Bachman skrev låten som ett skämt till sin stammande bror Gary – och skickade låten till honom med posten.

Förutom att det redan var tre bröder Bachman i bandet – Randy (sång, gitarr), Tim (gitarr) och Robbie (trummor) – fanns det nämligen även en fjärde broder, Gary, som var gruppens förste manager.

När skivbolaget hörde albumet ”Not Fragile” sade de dock vad många skivbolag många gånger förut sagt till sina artister. ”We don’t hear the magic thing.”. Skivbolaget saknade en hitsingel och frågade om Randy Bachman inte hade något annat de kunde lyssna på?

Randy Bachman spelade upp några grejor, bland annat en snutt av skämtlåten till sin stammande bror. Skivbolag blev alldeles till sig – DEN låten hade det magiska de letade efter.

Gruppen lät sig motvilligt övertalas att ta med låten som utfyllnad, men insisterade på att åtminstone spela in ny version – utan stamningen. Fast när Randy Bachman gick in i studion funkade det inte. ”I tried to sing it, but it sounded like Frank Sinatra. It didn’t fit.”

Till slut gavs originaldemon ut som den var – alltså den skämtlåt som Randy gjort för att reta sin stammande bror Gary – och blev gruppens överlägset största hit någonsin.

”You Ain’t Seen Nothing Yet”, som ironiskt nog låter som gruppens varmaste och mest uppriktiga inspelning, är inte bara en perfekt poplåt – med ett riff i klass med The Velvet Undergrounds ”Sweet Jane” – utan ett bevis på att det aldrig går att göra vetenskap av popmusik.

Allt finns där ute på the internetz. Men liksom med musiken gäller det att veta vad man letar efter. Den här versionen, till exempel, där The Guess Who’s Burton Cummings (där Bachman skrev låtarna och Cummings sjöng, mest kända är de väl för ”American Woman”) plockar fram någonting helt annat ur en denna monsterhit.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

4 reaktioner på ”Det hade du ingen aaaning om

  1. Jättekul att du skrev om 10cc, även om jag som superfan till gruppen.visste allt och självklart har Sedakaskivorna i min samling. Visste du att Gouldman och Godley har samarbetat ganska nyligen i projektet GG06? http://www.gg06.co.uk/
    Bra låtar har det blivit.
    Erics soloprojekt är väl mer åt det smöriga hållet, men han har väl alltid haft dragningar åt det hållet…

Kommentera

