”Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem”

Det sägs att ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem. Det är en bra formulering, men jag har väl bara trott på den till hälften. Men det visar sig faktiskt att den kan hålla hela vägen.

Häromdagen var det dags att lämna in min första text för respons på Författarskolan. Min tanke var att beskriva innehållet i romanens samtliga kapitel i ett ett slags förlängt synopsis, för att försäkra mig om att jag faktiskt kommer att få ihop storyn på slutet – innan jag börjar det stora arbetet med att faktiskt skriva och gestalta den. Och det var nog en bra idé, för det fanns luckor. Om inte i mitt huvud så i alla fall i min beskrivning. Några kunde jag täta bara genom att jag blev medveten om dem, men det fanns också en handfull kvar som jag inte riktigt visste hur jag skulle hantera.

Efter några dagars misslyckade försök att åtgärda problemen började jag helt enkelt beskriva dem i stället. Det ledde så småningom till en kort lista på händelser som borde vara med, men som jag för mitt liv inte kunde räkna ut hur jag skulle hantera. Och så lade jag listan åt sidan.

När jag sedan tog fram den igen visade det sig att det där ju inte var så svårt. Med pennan i handen kunde jag med några enkla noteringar bestämma att ”det där borde äga rum under resan till Spanien, det där måste ha hänt innan huvudpersonerna drabbas av katastrofen, och det där och det där och det där behöver planteras i första halvan av berättelsen men det spelar inte så stor roll var”. Och så var det en viktig bifigur som faktiskt måste dö för att inte hela hotbilden bara skulle mynna ut i pyspunka.

Vad var det som hade hänt? Ja, ju mer jag läser om kreativitet, desto tydligare blir det: du måste ge ditt undermedvetna chansen att få arbeta i fred med problemet. Med medvetandet påkopplat kan du möjligen vara duktig och produktiv, men kreativ? Nej, not so much.

Så gör din läxa, analysera problemet och formulera frågan – och gå sedan ut och lek. När du kommer tillbaka ska du inte grubbla över var idén eller lösningen kom ifrån, utan ta fatt i den, ta vara på den och arbeta med den. Och leka med den; det är då den trivs bäst.

PS1: rubriken är formulerad av den legendariske amerikanske teknikern och uppfinnaren Charles F Kettering, en man som uppenbarligen hade ett mycket kreativt undermedvetande. Han registrerade mer än 200 patent, varav det mest välkända är den elektriska startmotorn från 1912.

PS2: apropå bilden hittade jag ett fint citat av Louis L’Amour: ”Start writing, no matter what. The water does not flow until the faucet is turned on”. Du hittar ytterligare 238 stycken om du klickar på ”Citat om skrivande”-fliken överst på den här sidan.

 

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

3 thoughts on “”Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem”

  1. Så bra! Som du vet jobbar jag med psykologin och inte minst det undermedvetnas funktion. När vi skapar gör vi det på en förmedveten nivå. När vi vilar i processen tar det undermedvetna över och ger oss det vi inte omedelbart har tillgång till. Den rationella medvetenheten, ja den är bra att ha när vi ska lösa andra problem.

    Tror du kommer få strålande respons min vän!

Kommentera

