Mitt nya jobb: ”Director of words and letters”

Läser nya numret av tidningen CAP & Design och fastnar i en artikel om hur man kan förfina gamla typsnitt. Typografinörderi på hög nivå, men det som framför allt fångar min uppmärksamhet är faktiskt titeln på representanten från typsnittsfirman Monotype.

Jag har tappat bort hans namn, men titeln glömmer jag aldrig! Eller vad sägs om ”Director of words and letters”? Det ska jag bli när jag blir stor.

Och så ska jag ha några mellanchefer: en Manager of vowels (och för konsonanter, så klart). Och så en Manager of syntax and grammar. Eller så krävs det två man för det jobbet. Och så slutligen en kollega, en jämlike: en Director of punctuation.

Jag tror att jag slutar där.

Andra bloggar om: ,

Kommentera

