Bäst story vinner

Ikea är en framgångssaga utan like och Ingvar Kamprad är en av världens rikaste män. Ikea toppar också gång på gång listorna över de företag som är unga nyexaminerade studenters drömarbetsplats, trots att i princip hela vinsten från denna succé hamnar hos Ingvar Kamprad personligen.

Grunden för detta? Ja, kanske finns förklaringen i den gamla formuleringen om att ”bäst story vinner”. Åtminstone är det en sanning som Den Store Ledaren själv tycks ha tagit till sitt hjärta och som han allt mer låtit prägla den offentliga bilden av sig själv.

I början, och långt in på 1970-talet, framstod Ingvar Kamprad på det hela taget som en företagsledare som alla andra. Den som letar hittar enkelt bilder på en dåtida Kamprad i både kostym och slips. Men, i samma takt som Ikea växte och blev allt framgångsrikare började han i stället framstå som en allt enklare, allt snålare, och rent av dummare, människa. En bildgoogling på Kamprad i dag drunknar i det där förfärliga fotot på en korkad gamling i en ful, stickad mössa som får 70-talets Ingmar Stenmarksluva att framstå som en huvudbonad för intellektuella.

Ett verk byggt på berättelser
Likadant är det med flödet av historier om Kamprad. Det finns hur många som helst, och alla bidrar till att teckna bilden av en klurig men framför allt oändligt snål gubbe från enkla förhållanden. Att han i själva verket stammar från tysk överklass, tidigt visade ett entreprenörskap utöver det vanliga och redan som gymnasist testade möjligheterna att göra goda affärer genom att effektivisera kedjan från fabrik till kund drunknar mer eller mindre i myten om den enkle mannen från det fattiga lilla torpet.

Många av historierna handlar om hur Ingvar Kamprad åker turistklass på flyget, kör en rostig gammal bil eller själv tvättar sina underkläder på ett loppigt hotellrum. En av de allra roligaste beskriver en lätt förvirrad äldre herre på väg ned i frysdisken på ICA. När expediterna lyckats fiska upp honom igen står han med en frusen kalkon i famnen och ropar ”Fjädrarna! Var är fjädrarna?”

Naturligtvis var det inte de rent fysiska fjädrarna han var på jakt efter, däremot information om var fåglarna hade producerats. För finns det nakna fågelkroppar i en frysdisk på ICA finns det sannolikt ett berg av fjädrar någon annanstans. Enligt den kampradska logiken borde dessa fjädrar kunna utgöra ett problem där de befann sig och samtidigt vara en möjlig råvara för kuddar och täcken på Ikea. Kanske till och med gratis, eller bättre.

Undra på att han ville veta var han skulle kunna hitta denna potentiella guldgruva.

Bekräftar det vi ”vet”
Det spelar ingen roll om historien är autentisk eller inte, för berättelserna om Ingvar och hans rabiata jakt på kostnader har präglat oss alla. Vi ”vet” att varorna på Ikea är billiga för att Ingvar, och därmed alla under honom, hela tiden och överallt jagar varje tänkbar möjlighet till sänkta kostnader.

Att Ingvar själv, genom procent på allt som säljs på varje Ikeavaruhus i hela världen, lyckats med reptricket att både bli känd som världens snålaste smålänning och samtidigt skrapa ihop en av dess största privatförmögenheter, stör oss inte. Och det stör inte heller hans medarbetare, trots att de sliter långt förbi det rimliga och dessutom har erkänt låga löner.

Hur hänger det ihop? Hur är det möjligt att Ikea i decennier lyckas få sina medarbetare att gå på hörntänderna och samtidigt få dem att sprida evangeliet om Ikea som världens bästa arbetsgivare?

En ofelbar ledare och hans evangelium
Ja, kanske är det just ett evangelium det handlar om. Kanske är det ingen slump att boken ”Möjligheternas tid är inte förbi”, som reklamlegenden Leon Nordin skrev om (och för) Ikea 1984, har beskrivits som en skapelseberättelse. Eller att Ingvar Kamprads egen ”En möbelhandlares testamente” innehåller ”nio budord”. Eller att många, både innanför och utanför företaget, beskriver Ikea som en sekt.

Med sekt menas, enligt Wikipedia, en grupp människor som är sammanbundna genom en ideologi eller en ledare. Sekter finns inom så gott som alla religioner och ideologier, och ordet används i många fall för att betona avvikande livsstil, extrema åsikter eller starkt, ofta karismatiskt och auktoritärt, ledarskap. Mycket riktigt får de Ikeaanställda som vågar ifrågasätta en order påfallande ofta veta att ”det här kommer uppifrån” – alltså inte bara från någon med högre lön eller finare tittel, utan verkligen från högste chefen. Högste. Chefen. Den Ofelbare. Från Ingvar, personligen.

Associationen går oundvikligen till en annan organisation med ofelbar ledare, helig bok och en tallös kader av trogna följare: organisationen med världens bästa logga; innehavaren och uttolkaren av ”the greatest story ever told”.

En enda stor familj, för den som fogar sig
Ikeanernas trohet blir heller inte mindre av att många av de anställda inte skulle ha en chans utanför Ikeas stora, varma famn. Påfallande många av dem har över huvud taget ingen offentlig utbildning utöver den mest grundläggande skolgången.

Förvisso får de i stället massor av utbildning inom Ikea, men det är en satsning som har dubbla bottnar, eller ännu fler. För, förutom gedigen kunskap om det som de arbetar med och som bara kanske skulle kunna ha bäring någon annanstans än just på Ikea, så marineras varje Ikeaanställd samtidigt i den rätta läran. Indoktrineringen kompletteras sedan men en kontinuerlig hjärntvätt där var och en får vara beredd på att stå ut med en rejäl utskällning med jämna mellanrum, även utan konkret anledning. Snarare verkar det vara ett sätt att pröva lojaliteten, och varken Ingvar eller de många lagren av makthavare under honom tycks ha några problem med att även några av de bästa och mest meriterade medarbetarna lämnar Ikea om de inte omfattar dogmerna. För de som blir kvar gör ju just det; de är trogna, pålitliga och utförda i helylle, och detta koncentrat av lojalitet förädlas bara ytterligare genom de otrognas uttåg.

En gränslös ledare
En av Ingvar Kamprads nyckelegenskaper är helt enkelt hans gränslöshet, och det skulle inte förvåna mig ett ögonblick om en psykiatrisk utvärdering skulle ge oss en rätt intressant uppsättning av de allra vanligaste bokstavsdiagnoserna.

Det som skiljer honom från fängelsekunder med liknande symptom är framför allt han oomtvistade intelligens. Mannen är sannolikt ett geni, och som utomstående betraktare får man väl helt enkelt vara tacksam för att en så blixtrande klipsk, karismatisk och motiverande person som Ingvar Kamprad funnit en annan arena än den politiska, som lär ha fascinerat honom i ungdomen.

Annars hade det kunnat bli läskigt på allvar.

En oväntad rekrytering
Insikten om att det är den bästa storyn som vinner fick för övrigt Ikealedningen att göra en oväntad rekrytering i början av 2000-talet. En ung svensk filmare hade under sin utbildning skrivit en uppsats om just Ikea, och en av hans slutsatser var att Ikea rimligen borde betraktas just som en sekt.

Strax efter att den här filmstudenten hade lagt fram sin uppsats kom ett samtal från Ikeas huvudkontor i Holland. Ville han vara snäll att infinna sig där om några dagar? I så fall skulle man uppskatta det mycket.

Med onda aningar och beredd på hot om juridiska konsekvenser för sin fräcka liknelse reste han dit – och möttes av ett erbjudande som han knappast hade förväntat sig: att om han ville så vore han mycket välkommen att börja jobba på Ikea. Man sökte nämligen en storyteller, en person som förstod företaget och som kunde hjälpa det att ta vara på några av de många berättelser som cirkulerade bland de anställda.

Men det var knappast något antropologiskt eller filantropiskt intresse som låg bakom denna lust att bevara medarbetarnas historier. Snarare handlade det om insikten att människor aldrig styrs av hur verkligheten verkligen är, utan av sin bild av denna verklighet. Det innebär i sin tur att det inte är i verkligheten som de avgörande striderna vinns, utan genom de berättelser som beskriver den. Och på Ikeas huvudkontor är man inte dummare än att man inser att den som kan kontrollera berättelserna också kan kontrollera människorna.

 

Andra bloggar om: , , , ,

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s