I sista minuten

En av mina allra första konsertrecensioner gällde Santana, som spelade i en av idrottshallarna utanför Köpenhamn. Jag var en riktig färsking som skribent, helt orutinerad och på utländsk mark – dessutom utan varken Öresundsbro, dator eller mobiltelefon.

Vi talar alltså om tidigt 1980-tal, och på den här tiden kunde Arbetet-journalister ute på uppdrag ringa hem till telefonmottagningen, där en väldigt ung Kristina Kappelin hörde till de bästa, och läsa in sin text för vidare befodran till sätteriet, tidningen och läsarna. Men var får man tag på en telefon halv elva på kvällen, i mörkret, på ett industriområde och utan större förmåga att tala infödingarnas vilda tungomål?

Nej, just det, så jag hade beställt en taxi. Den skulle hämta mig ungefär när jag hoppades att konserten skulle vara slut och ta mig till flygbåtarna så att jag kunde ta en ny taxi till tidningen och sedan – som vi brukade – slå Sydsvenskan med ett dygn.

Apropå just det: rockkonserter börjar som ni vet aldrig när de ska, vilket i allmänhet leder till att de inte slutar när de ska heller, så den här kvällen tittade jag allt mer stressad på min klocka, tills den visade att taxin utanför nog allvarligt börjat fundera på om han råkat ut för ännu en bomkörning. Till sist fick jag alltså ge mig, slå igen anteckningsblocket och bana mig väg bakåt genom publiken, ut genom foajén och in i taxin. Och det är väl strax innan dörrarna slår igen bakom mig som Santana slår an strängarna till ”Europa” en av de tio bästa låtar som har gjorts, över huvud taget.

Men, jag är a man on a mission, så jag kliver in i taxin, säger ”Havnegade” på klingande danska och rullar iväg med bara en tanke i huvudet:

Jag vill dö!

Början av 80-talet, undrar ni slutligen; hur gammal är den här mannen egentligen?

Inte ett dugg äldre än han känner sig, kan jag meddela, och betydligt yngre till exempel än den David Bowie som i dag får en helsida i Sydsvenskan för att han har gett ut en singel.

Och timingen där? Dagen efter. Precis som vanligt!

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Kommentera

