I morgon är en annan dag

Varje författare strävar efter att uppnå flow, det där välsignade tillståndet när saker och ting i stort sett skriver sig själv. Inte utan ansträngning, för gudarna ska veta att det kräver maximal koncentration, men med den där självklara känslan av … självklarhet. Att det inte skulle kunna vara på något annat sätt.

Lite grand som det löparna kallar andra andningen, även om jag aldrig har upplevt det i ett par löparskor.

Jag ligger på gränsen för flow nu, det känner jag, och jag kan rätt enkelt skriva ett par sidor utan att vara helt urlakad efteråt. Det behöver inte ens ta två timmar. Ni som skriver själva inser att det är ganska mycket, på ganska lite tid; många professionella författare är fullt nöjda om de i genomsnitt producerar en sida om dagen. Det gäller bara att ta vara på det, bevara det så länge det går. Surfa på vågen tills vågen är slut – och sedan leta upp en ny våg.

Så när jag kommer hem från jobbet vill jag alltså bara skriva. Eller, nåja: jag vill sååå gärna skriva. Och äta middag. Och umgås med min älskling, och våra barn. Och gå på gymmet, och se en bra film, kanske rent av läsa en bok och …, ja, ni fattar.

Så just nu har jag i stället utsett timmen mellan 06 och 07 till helig skrivartid. Min kvinna stiger upp klockan sex och själv behöver jag inte röra mig förrän en timme senare för att hinna snygg, fräsch och med den handpressade apelsinjuicen i magen i tid till jobbet.

De som känner mig inser att jag väldigt gärna ligger kvar i sängen den där timmen, och det är just kring den inställningen som striden i mitt inre nu pågår. Hittills har det inre vunnit. Men det ska bli ändring på det nu!

Eller i alla fall i morgon.

Andra bloggar om: , , , , , ,

Kommentera

