”Köp en Opel, bli belåten, se naturen genom plåten”

Precis en så här, fast full med rosthål …

Jag är fem år gammal, det är kväll, jag har gått och lagt mig, någon slags barnvakt har jag, när mamma och pappa plötsligt återvänder, kommer inspringande och säger att ”du måste komma ut på gatan och hjälpa oss, bilen har gått i baklås”, eller om att det var så att de hade låst bilen med motorn igång och nyckeln i rattlåset?

Det är vinter, snö, is och rimfrost på allt, inklusive bilen, men av någon anledning så har de lämnat ett av de ventilationsfönster som fanns på framdörrarna på bilar på 60-talet lite på glänt. Det här är en Opel Rekord, och till skillnad från på de flesta andra bilar öppnar man inte fönstret direkt med ett vred på rutan, utan med en ratt som driver några kugghjul som öppnar fönstret. Därför går det nu inte att bara trycka upp fönstret och sticka in armen och öppna dörren innifrån.

Nej, man behöver någon som har en smal arm. En jättesmal arm, och det har jag. Men det går ändå inte. Jag trycker in fingrarna, bänder upp rutan några millimeter till, sliter till, får in handen, men armen kommer inte in. Jag drar ut den igen, ser besviken ut, för att inte tala om hur mina föräldar ser ut, men de säger ”försök igen”. Jag försöker igen och igen och hur det nu är så kommer jag in en centimeter till, och en till, och en till, och bit för bit närmar jag mig dörrhandtaget på insidan och så, till slut, känner jag den kalla metallen under fingertopparna. Med en sista ansträngning, som kostar mig huden på armbågens insida, vid den där lilla benknölen, så får jag grepp om spaken, drar till – och dörren öppnas med ett klick.

Kommentera

