Avvikelse från ämnet

Jag är mycket misstänksam inför rigida ämnen i kreativa sammanhang. Till och med i undervisningen på grundskolan. Själv hade jag en lyckan att ha en svensklärare som lät mig tänja på ämnena när vi skrev uppsats, in absurdum ibland, och som sedan bedömde dessa texter utifrån mina färdigheter som skribent – språk, berättarförmåga, dramaturgi, you name it. Inte efter hur lydigt jag höll mig inuti lådan.

Tack och lov, för den försökte jag klättra ut ur så fort det gick.

Jag har sett andra exempel på när våldsamt begåvade, rent av nyskapande texter, i ämnet svenska har underkänts. För att de avvek från ämnet. Gör man det bör man kanske fundera på vad man håller på med. Är det viktiga att få eleverna att underordna sig – eller att få dem att utvecklas, pröva sina vingar, få skrivlust och kanske till och med satsa på en skribentkarriär om de har förutsättningarna?

Om det är underordningen som är prioritet ett så är det kanske inte lärare du ska vara?

One thought on “Avvikelse från ämnet

  1. Svenskalärare har en jäkla makt. Jag har som tur är samma goda erfarenheter som du. Jag går fortfarande omkring med det goda självförtroende som hon gav mig då, långt mer än 30 år senare

Kommentera

