Drömresan

Det är i dag vi ska resa hem till Sverige. Det är förmiddag och vi har i god tid kommit till stationen där tåget avgår om någon timme.

Jag inser dock att jag har glömt min resväska på hotellet och skyndar tillbaka för att hämta den och för att betala rummet. Redan här kommer den första signalen om att det är bråttom. Du blir irriterad för att jag alltså tänker betala efter klockan elva, som du har uppfattat som den senaste tiden för att checka ut. Men klockan är fortfarande långt ifrån tolv, så jag tycker att det är lugnt.

När jag kommer tillbaka till rummet visar det sig emellertid att väskan inte alls är färdigpackad som jag trodde, och det tar oväntat lång tid att få den klar. När jag sedan lämnar hotellet blir jag osäker på vägen, går fel flera gånger och måste börja fråga mig fram.

Vi ska åka från Grand Central Station, och jag ser den skymta några gånger i fonden, men väljer hela tiden fel väg.

Tiden går, jag blir allt svettigare men är fortfarande inte särskilt orolig för att inte hinna tillbaka till dig i tid. Jag tar upp mobilen för att kolla om du har ringt eller sms:at, men det har du inte. Fortfarande en liten stund kvar innan jag är sen på riktigt.

Medan jag drar min väska längs gatan fingrar jag på mobilen, och plötsligt lossnar skyddet för hemknappen och ramlar ner i rännstenen. Jag får tag på både det och en gummipackning som lossnat samtidigt, men när jag öppnar telefonen för att sätta tillbaka grejerna tar vinden fatt i simkortet, som fladdrar i väg och försvinner. Spårlöst.

Nu kan jag inte svara om du ringer eller sms:ar och inte höra av mig själv heller. Och så inser jag att jag ju kan varken ditt eller någon annans telefonnummer utantill längre. Om vi verkligen skulle bli av med varandra finns nu inget sätt att få kontakt.

Jag skyndar vidare mot stationen. I en nedförsbacke trasslar jag in mig i en kvinnas hundkoppel med mig själv och min tunga väska. Hon blir skitarg, börjar skälla ut mig, hunden gör utfall mot mig och lyckas också bita mig några gånger i benet. Medan jag försöker förklara för kvinnan att det här beteendet är fullständigt oacceptabel spanar jag efter en polis för att få hjälp. Jag får också syn på en och lyckas faktiskt få med mig kvinnan och hennes aggressiva hund dit. Men när jag börjar förklara avbryter kvinnan mig gång på gång för att prata om någonting helt annat. Hon charmar både polisen och de omkringstående och efter en stund halar hon upp enkla, hemmagjorda smycken som hon, mycket framgångsrikt dessutom, börjar sälja till folk, inklusive till polisen.

Minuterna tickar snabbt nu och till sist tröttnar jag på att vänta och rusar därifrån. Jag irrar av någon anledning in mig i en hotellfoajé, där jag ber om en väganvisning i receptionen. Det får jag, ”det är jätteenkelt”, men så fort jag kommer utanför dörren inser jag att jag är vilse igen. Jag går in igen, får nya instruktioner, men den här gången hinner jag så långt från hotellet att jag inte hittar tillbaka när jag gått vilse igen.

Tack och lov hittar jag i alla fall en anständig offentlig toalett, för det behöver jag. Jag förundras över att någon före mig tycks ha glömt alla sina kläder i förrummet till toaletten, och undrar hur man kan göra det. Men innan jag ska gå igen vill jag själv byta kläder och öppnar resväskan för att ta fram nya. När jag sedan ska stänga den igen lyckas jag spilla ut en flaska vatten i väskan och när jag ändå ska stänga den är det någon elektronisk pryl i väskan som börjar ge ljud ifrån sig.

Där ger jag upp, vaknar och går på toaletten, där jag skriver detta – och inser att det är i dag vi ska resa hem. Hur dags är det egentligen tåget går?

En reaktion på ”Drömresan

  1. Åh ,såna där hemska mardrömmar har jag ofta, som just handlar om att hinna till flyget och liknande. Skitjobbigt! 🙂

Kommentera

