Den blivande författaren blir författare genom att läsa

Den blivande författaren blir författare genom att läsa

Detta är en sanning som formulerats på lite olika vis av en närmast oändlig rad författare genom åren, men de tycks alla vara överens i sak: läsningen är grunden.

Själv minns jag mitt första genombrott som läsare. Jag var inte särskilt tidig, snarare åtta än sju år gammal, men omåttligt stolt när jag själv hade tragglat mig igenom min första bok.

Jag rusar ut i köket, rycker mamma i förklädet och förklarar med blossande kinder att nu har jag faktiskt läst en hel bok själv! Fast det är en sak som jag inte begriper.

”Och vad är det?” frågar mamma.

”Jo, det står ’ossehå’ på en massa ställen i texten.”

”Ossehå?” frågar hon.

”Ja, ’ossehå’”, säger jag. ”Visst är det konstigt.”

”Jaa. Verkligen. Det får du nästan visa mig”, säger mamma och jag springer och hämtar min bok och lägger den uppslagen på bordet och pekar på det konstiga ordet.

”Titta här: ’Ossehå’”.

Mamma tittar, ler … och försöker nog ordna upp sina anletsdrag innan hon försiktigt svarar att ’ossehå’ är ett väldigt vanligt litet ord men att det kan vara svårt att förstå för det stavas så obegripligt konstigt.

”’Ock’, betyder det”, säger hon. ”. O. C. H. ’Ock’.”

Andra bloggar om: , , , ,

Kommentera

