Från bokorm till bokmal

Det här är inte bara den coolaste cykeln i världshistorien, en röd sån här var också min biljett till biblioteket.

Bland det första jag gjorde när jag fick börja cykla själv i trafiken var att köra i väg till ungdomsavdelningen på stadsbiblioteket. Tidigare hade jag fått förlita mig på mina föräldrars goda vilja för att komma dit, eller på de glesa besöken från bokbussen därhemma. Men nu satte jag högsta fart, och minst en gång i veckan kom jag hem med en Konsumkasse fullproppad med nya böcker.

Jag var rätt ensam på den här tiden och hade alltså gott om tid, och jag läste med all den intensitet och lusta som jag senare kom att behöva dela upp mellan litteraturen, musiken och kvinnan. Det var också under den här perioden jag insåg lyckan över att få läsa ut en bra bok i ett svep och fascineras över känslan av att med tunga ögonlock läsa de sista kapitlen i boken medan gryningen sakta lyser upp rummet och fåglarna därute tar sats för att hylla den nya dagen.

Det var också litteraturen som tog mig igenom lumpen: 401 dagar av monumental meningslöshet förlagd till den kärlekslösa återvängdsgränd som kallas Kristianstad. Det fanns inte många förlåtande inslag i denna plikttjänstöring. Men det fanns tröst. Den bästa var naturligtvis permissionerna, men det var framför allt biblioteket i Soldathemmet som gjorde det möjligt för mig att överleva alla de hundratals kvällar jag faktiskt var tvungen att vara på plats. Det var här jag hittade Ulf Lundells Jack, och Sömnen kom ut medan jag låg inne. Men det var också här jag konsumerade meter efter meter av några av världslitteraturens bästa volymer. Och jag hade alltid med mig minst en pågående roman i uniformens benficka.

Man kan å andra sidan undra hur det kom sig att jag inte lyckades dra några användbara slutsatser om berättarteknik, struktur och dramaturgi ur studierna av denna väldiga textmängd.

Nåja: jag njöt i alla fall. Och jag har inte slutat sedan dess heller.

Andra bloggar om: , , , , ,

En reaktion på ”Från bokorm till bokmal

Kommentera

