Från huvudet till bokstäver på döda träd

Jag började blogga 2005. Först var det mest för att se vad bloggande var för någonting och om jag kunde hitta en plats där, men ganska snart lyckades jag tränga mig in bland en handfull lysande skribenter som egentligen inte kände varandra. Tillsammans lärde vi sakta känna varandra genom våra texter, där alla läste allt som de andra skrev, kommenterade och besökte allt det som de andra länkade till. En sorts kärlekshistoria, måste man nog säga att det var, även om den var helt platonisk och helt textbaserad.

Det vidgade min värld, och än i dag har jag några vänner kvar från den tiden; kanske för att vi delade drömmen om författarskapet. Och det har ju gått hyfsat för dem: Johnny har givit ut två böcker på mindre förlag och Christinas har nu gett ut två tjocka romaner på Wahlström & Widstrand.

Det fanns en fjärde musketör i det här gänget också, Salt, kanske den allra mest begåvade av oss: sylvass, svart och skitrolig, och med den där gardellska förmågan att gå från gapskratt till förtvivlan i en enda bisats. Och så kunde hon skriva rubriker som ingen annan. Hon var gränslös i sitt skrivande och säkert ingen lycklig människa, men det var en fest att läsa henne nästan varje gång. Så småningom fick hon väl ordning på sitt liv, och i dag skriver hon mest om hundar.

Själv har jag harvat vidare med skrivandet, både här och på döda träd. Min tredje roman blev klar härom veckan, och strax ska ska den drabba förlagen. Och den här gången är drömmen inte bara dröm, tack vare Författarskolan på universitetet i Lund vet jag verkligen vad det handlar om att skriva en roman, och texten fungerar faktiskt – på många olika plan. Om det sedan räcker får vi ju se, men jag tänker inte gå runt och vänta på svaret. Just nu arbetar jag med några av de idéer som skulle kunna utvecklas till till en ny roman, och sedan är det ju bara att köra järnet.

Andra bloggar om:

(Edit: rättat årtal i början)

 

 

 

Kommentera

