Artiklar utan länkar är som wifi utan lösenord

Det är semesterns andra dag, och högtrycket är av den karaktären att det bara krävs en vecka till av samma sort för att det hela ska bli ett episkt bidrag till den sagosamling som kallas Den Svenska Sommaren, boken vi alla har som kvällslektyr elva månader om året.

Som sig bör ligger jag i en solstol och flämtar, trots att stolen står i skuggan. Och så läser jag – just nu senaste numret av Icon, en tidskrift med stora ambitioner och med viss förmåga. Ändå tänker jag gnälla.

För när Jan Gradvall skriver i Icon om den 40 000-åriga skulpturen ”Lejonmannen” – förmodligen en av de första skulpturerna i världshistorien – så gör han det både utan bild och fullständigt utan någonting som ens liknar länkar till varken källor eller andra artiklar som han rekommenderar. Inte ens på iconmagazine.se finns det något att hämta.

Och jag är ledsen, men det är 2014 nu, och det duger inte, även om det är prasselmedia och även om det är Jan Gradvall som håller i pennan. Ska jag betala för min kulturkonsumtion (och det gör jag gärna, Spotify har exempelvis redan fått mer av mina pengar än vad jag skickat iväg till skivindustrin under decenniet dessförinnan), så ska det banne mig vara i ett sammanhang som är up to date.

Det är inte raketteknik jag begär.

I en annan text som jag läser i dag tar unge kulturskribenten Victor Malm heder och ära av sina äldre kolleger under rubriken ”Kulturmuppar”. Det är en frejdig smäll på käften åt stelnade medelåldringar som fastnat i hur mycket bättre det var förr och som påpekar hur lite en del av dem gör för att höja blicken.

Samma problem vidlåter dessvärre praktiken också i Icon, som gärna talar om både sam- och framtiden, men som inte gör sig någon brådska dit.

Det kan visa sig fatalt.

PS: DN-artikeln som jag länkar till ligger bakom en betalvägg, men den finns alltså, för den som vill.

Kommentera

