Dagens stilist

Tillsammans med en galet rolig reklamfilm som jag såg på bio på 1980-talet – där föraren av en liten bil (Fiat?) skrattade så han skrek när han insåg hur lite bensin den drog – finns det  en knapp handfull rubriker som har gjort resan från mitt huvud till mitt hjärta:

  • ”Frisk sjuk”: notis i Bildjournalen, om tillfälligt stopp för Hep Stars turné  (basisten hette Janne Frisk, och jag undrar om det inte var den där rubriken som fick mig att börja drömma om att bli journalist).
  • ”Proffsen åker barfota i dom här”: annons för skridskor (jag hittade den i den förträffliga boken ”Ord till salu”).
  • ”Den moderne mannen stryker själva sina skjortor. Den kloke frågar sig varför.”: annons för Stenströms strykfria skjortor (80-talet?).
  • ”Kan innehålla spår av vitaminer”: annons för Delicatos chokladbollar (bara några år sedan).

Alla har det gemensamt att de tvingar betraktaren att använda sin egen hjärna, och lämnar hen lite gladare än hen var nyss.

Och nu tror jag att jag är kär igen. Den här annonsen för Swedbanks juristtjänst är bara briljant:

jurist

Dessvärre har jag ingen aning om vem som har gjort den.

Andra bloggar om: , ,

 

Kommentera

