Dumskallarnas sammansvärjning, aka. Läget är oförändrat förtvivlat

Riksdagsvalet närmar sig med stormsteg, och där valyran går in verkar vettet gå ut. Det är rätt bittert för en gammal demokrat och politikerbeundrare som mig att se hur övertygade ledande företrädare för de flesta partier verkar vara om att vi väljare är fullständigt dumma i huvudet.

Eller hur ska man annars förklara Alliansens hackande på de rödgrönas förmenade lust att luta sig mot Sverigedemokraterna, och de rödgrönas hackande på Alliansens förmenade lust att göra samma sak? Och båda parters oförmåga (för ovilja kan det väl inte vara?) att berätta vad de själva faktiskt vill göra om vi ger dem förtroendet de kommande fyra åren.

(SD själva orkar jag inte ens hetsa upp mig över, deras uppträdande borde väl vara självförklarande? För att inte tala om journalistiken fullständiga besatthet av bisaker. Se bilden.)

Det är som alla ledande politiska poster i Sverige hade övertagits av Bosse Ringholm-kloner, och om det till äventyrs är någon som undrar vad jag tycker om det så gör jag inte det.

Finns det ingen tröst alls, då?

Jo, självklart gör det det. Litteraturen är full av den, som vanligt. Några klipp ur böcker som jag dessvärre tappat bort titlarna på:

Olivträdens skugga har undan för undan blivit mindre; nyss täckte den hela fältet som en blommig matta med guldprickar. Under de alltmer lodräta strålarna har den splittrats och sedan blivit rund. Nu är den bara grå droppar runt stammarna.

Någon mer än jag som hör syrsorna nu?

 

Academia is to knowledge what prostitution is to love; close enough on the surface but, to the nonsucker, not exactly the same thing.

Han har kommit till vägs ände och klivit av där, nej, det är inte ens vägs ände, vägs ände är i alla fall någonting – detta är ett par stationer innan.

Den man har älskat kan man aldrig helt förlora. It takes two to tango, but just one to let go.

 

Kommentera

