Gud bevare omgivningen när American Express ”förbättrar” villkoren

När ett storföretag skriver brev och säger att villkoren ska förbättrats vet man att det är fara å färde. Är det en bank eller ett finansinstitut verkar detta närmast vara en naturlag. Jag har varit med så länge att jag inte bara misstänker, utan vet, att nu är det allvar, och det som tidigare eventuellt var en bra deal kommer att bantas, försämras, utarmas.

Ändå blev till och med jag lite överraskad när brevet från SAS Eurobonus American Express dök upp häromdagen. Det var bara lull och gull och blomster hela vägen, och nu skulle jag dessutom få ett PREMIUM-kort, helt utan kostnad!

Wow, tänk vad mina vänner ska bli imponerade.

Nåja: långt ner i brevet kom det naturligtvis, faktan bakom fluffet. Det som är hela poängen med kortet – Eurobonus-poängen, som man kan flyga långt och ”gratis” med – försämras radikalt. Brevskrivaren försöker naturligtvis beskriva även detta som en förbättring, men i sak kommer vi att få en fjärdedel färre poäng i fortsättningen.

Så får de naturligtvis göra, och jag kan rösta med fötterna och avstå om jag inte är nöjd längre. Det som gör mig förbannad är att de utgår från att jag är så dum i huvudet att jag inte fattar det.
Andra bloggar om: , , ,

Kommentera

