Grallimatik, Rudvall style

Det ”heter” äldre än jag (eftersom det lär finnas ett underförstått är efteråt). Men det håller på att bli en föråldrad regel, eftersom grammatik inte är en samling lagar utan en beskrivning av hur folk faktiskt använder språket – även om denna användning är ”fel”. Mycket demokratiskt, om tillräckligt många gör fel tillräckligt länge så gör man om reglerna så att de passar till verkligheten. Och inget ont med det, egentligen; hela poängen med språket är ju att vi ska kunna göra oss förstådda med varandra, inte följa ”reglerna”.

Apropå regler, så finns det en som jag verkligen avskyr, närmast hatar. Regler är till för att följas. Nej, det är de inte. Regler är till för att underlätta tillvaron, skydda de svaga och hålla fascisterna på mattan!

Och skulle det vara så att du tycker att äldre än mig ligger bättre i munnen, eller ser bättre ut i tryck, så tror jag att du och dina meningsfränder snart har vunnit. I just det här fallet har jag faktiskt ingen annan åsikt än att jag håller med dem som är flest, eftersom jag väljer språknivå för att reta så få som möjligt. För då kan så många som möjligt ta till sig så mycket som möjligt av det som jag vill kommunicera.

Slut på språkfilosofiska hörnet för i dag!

Kommentera

