Skandalen i Melodikrysset

Skärmavbild 2014-11-29 kl. 14.58.51

Jag trodde aldrig att jag skulle bli så gammal, men i mina sociala flöden förekommer det nu bekanta, rentav vänner, som lyssnar på … ja, just det: Melodikrysset. Som löser Melodikrysset. Och jag saknar ord. Nej, inte till korsordet, utan för tomheten i deras liv.

Min egen erfarenhet av det här programmet daterar sig till den tid när det leddes av Bengt Haslum. Vi talar alltså min egen tjugonånting-ålder, när jag gjorde mina första lärospån som journalist på dagstidning. Vid den här tiden skedde detta på tidningen Arbetet nöjesavdelning i Malmö, där en av de återkommande plikterna var att klippa ut en av de spelplaner som Sveriges Radio skickade ut klumpvis till tidningarna och skicka ner det till sätteriet för vidare distribution till radiotablåsidorna. Där kunde sedan den hungrande allmänheten fylla i rätt bokstäver, klippa ut det färdiga krysset och skicka in dem till radiohuset – för att eventuellt vinna en trisslott, eller vad det nu var på den tiden.

Så hade skett även denna gång, och när jag en smula trött efter fredagens festligheter kom invalsande på redaktionen på lördagsförmiddagen så glödde min telefon.

”Är du på plats äntligen?” frågade en genomsvettig växeltelefonist när jag anmälde min ankomst. ”Det var ju för väl. Folk har ringt som tokiga här i nästan en timme nu, och jag vet ju inte vad jag ska säga till dem.”

Det tog mig en stund att lugna ner henne tillräckligt mycket för att kunna få svar på vad det var frågan om. Och jo, det var ju Melodikrysset, det var tydligen något fel i tidningen i dag och Sverige hade bokstavligen gått bananer över stackars Elsa i växeln. Kunde jag ta hand om samtalen nu?

Jo då, det kunde jag. Fem sekunder senare kopplade hon fram den första lyssnaren och sedan följdes den av en flodvåg av upprörda röster. Människor var förbannade, förtvivlade, förstörda och förtrutna. En kvinna berättade i detalj om hur hon och hennes make såg fram emot programmet hela veckan, hur de åt sin frukost, diskade sin disk och sedan slog sig ner vid köksradion med tidningen och nyvässade blyertspennor framlagda framför sig.

En annan förklarade gråtande att hela deras helg hade slagits i spillror. ”Alla våra vänner vet att de absolut inte får ringa under den här timmen. Vi vill inte missa någonting. Och nu stämmer inte rutorna.”

Det var då jag insåg vad som måste ha hänt. Jag lät telefonen ryta obesvarad ett ögonblick, sprang bort till inkorgen och rotade fram resten av korsorden från Sveriges Radio. Och jo, i hastigheten i går hade jag uppenbarligen lyckats skicka ner nästa veckas rutor till sätteriet. Den rätta, den som svenskarna så förtvivlat behövde höll jag nu i handen, och den hånskrattade åt mig. Jag kunde bara alltför väl se folket framför mig, när de visste att de hade rätt svar till vågrätt fyra, och bokstäverna ändå inte passade.

Eftersom telefonen inte ville sluta ringa så återvände jag till mitt skrivbord, lyfte luren och inväntade nästa överhalning. Men den här rösten var annorlunda. Han var pensionerad major, sa han, entusiastisk Melodikrysslösare, påpekade han, och nu ville han veta vad det var som hade hänt. Ett ”för böfvelen” hängde odetonerat i luften mellan oss medan han säkerställde att det var jag som var den skyldige. Och sedan kom det, framrutet med en röst som tränats under 30 års exercis på skånska kaserngårdar:

”Om detta hade hänt till lands”, spottade han fram, ”till havs, eller i luften, så hade ni blivit skjuten!” och så dängde han på luren så hårt att hans telefonapparat omöjligt kan ha överlevt.

Och jag hade fått en lektion i vikten av noggrannhet.

 

Andra bloggar om:

2 reaktioner på ”Skandalen i Melodikrysset

Kommentera

