På egna vingar

hand

Författarskolans magisterår närmar sig  finalen: på onsdag är det sista natten med gänget.

Gott så, för min tid i skolbänken börjar alltmer kännas som ett avslutat kapitel. Det handlar inte om att jag inbillar mig jag är fullärd, det blir man aldrig, men jag tror faktiskt att jag nu har lärt mig så mycket, till och med smält det, att jag numera kan ”höra” det mesta själv medan jag arbetar med texten och ensam kan avgöra när jag har specifika kunskapsluckor och se till att fylla dem. Själv eller med hjälp.

Det innebär inte att jag vill avhända mig den rikedom som det innebär att ha läsare. Däremot vill jag inte längre ha läsare som kontinuerligt får lov att ha synpunkter på halvfärdiga avsnitt när arbetet går någorlunda efter plan. På det området har Författarskolan och magisterkursen gjort att jag äntligen känner mig precis så rustad att klara mig själv som man kan begära att få vara.

Jag är alltså färdig med Författarskolan.

Flygg, färdig att ta emot feed-back och kritik på ett helt verk när ett sådant behagar infinna sig och jag tror att det är moget för det – men inte förr. Det var jag sannerligen inte när vi började 2012. Inte ens när vi började på magisterkursen ifjol.

Tack alla inblandade. Det har varit helt makalöst.

Andra bloggar om: , ,

Kommentera

